Jeg har søgt en del, for at finde information om konstruktion af en hel gavl i træ. jeg har ikke kunnet finde noget brugbart.
Jeg skal have et stuehus skilt fra lade/stald, da staldbygningen skal nedrives. Bygningernes tag er lige nu sammenbygget, så jeg skal nu have konstrueret en ny gavl til stuehuset.
Hvis nogen kan pege mig i retning af nogle eksempler, vil det være rigtig dejligt.
I mangel af bedre, har jeg selv udtænkt følgende.
Jeg vil benytte 195x45mm spærtræ som 3 søjler, sat på kraftige punktfundamenter. Fastgjort til yderste bjælke, hvor yderste bjælke samtidig, på midten, bliver fastgjort til næste bjælke og murværk. Yderste spær, bjælke og remmen, bliver forankret til fundament i ydermurene. Vindkryds bliver fastgjort. Huset er 7,5 meter bredt.
Jeg har lavet en simpel principskitse:
Alle steder hvor træ mødes, bliver det selvfølgelig behørigt sammenføjet med bygningsbeslag.
Der skal et halvtag ud fra gavlen (værksted/garage), som vil give lidt ekstra stivhed og støtte, men det skal kunne stå selv, som udgangspunkt.
Gavlen skal selvfølgelig beklædes, og måske et vindue i toppen.
Jeg kan ikke se at jeg kan gøre det meget anderledes, bortset fra flere søjler og kraftigere sikring og dimensioner.
Er det helt tosset?
Er der noget helt oplagt jeg kan gøre for at sikre det bedre?