Konstruktion af hel gavl i træ

Jeg har søgt en del, for at finde information om konstruktion af en hel gavl i træ. jeg har ikke kunnet finde noget brugbart.

Jeg skal have et stuehus skilt fra lade/stald, da staldbygningen skal nedrives. Bygningernes tag er lige nu sammenbygget, så jeg skal nu have konstrueret en ny gavl til stuehuset.

Hvis nogen kan pege mig i retning af nogle eksempler, vil det være rigtig dejligt.

I mangel af bedre, har jeg selv udtænkt følgende.
Jeg vil benytte 195x45mm spærtræ som 3 søjler, sat på kraftige punktfundamenter. Fastgjort til yderste bjælke, hvor yderste bjælke samtidig, på midten, bliver fastgjort til næste bjælke og murværk. Yderste spær, bjælke og remmen, bliver forankret til fundament i ydermurene. Vindkryds bliver fastgjort. Huset er 7,5 meter bredt.

Jeg har lavet en simpel principskitse:

Alle steder hvor træ mødes, bliver det selvfølgelig behørigt sammenføjet med bygningsbeslag.

Der skal et halvtag ud fra gavlen (værksted/garage), som vil give lidt ekstra stivhed og støtte, men det skal kunne stå selv, som udgangspunkt.
Gavlen skal selvfølgelig beklædes, og måske et vindue i toppen.

Jeg kan ikke se at jeg kan gøre det meget anderledes, bortset fra flere søjler og kraftigere sikring og dimensioner.
Er det helt tosset?
Er der noget helt oplagt jeg kan gøre for at sikre det bedre?

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor kun punktfundamenter? Skal du ikke have lukket ordentlig af i din nye gavl, og have ordentligt isoleret?

Søren O

Jo. Der skal delvis funderes yderligere, så det kan lukkes ordentligt. Halvdelen af gavlen bliver en del af huset, den anden halvdel bliver en del af det værksted, der kommer under det halvtag, der skal bygges ud fra gavlen. Jeg vil gerne have det fikset hurtigst muligt, og ville gøre skitsen simpel og principiel.

Jeg kommer til at murer et fundament i den venstre side på et tidspunkt. Men det vli ikke blive lagt særligt dybt, og vil ikke fungere som en del af sikringen.

Et tillægsspørgsmål: Hvor lille en spærtræsdimension kan jeg tillade mig at gå ned i? De skal jo "kun" holde vind tryk/sug, samt vertikale belastninger, og ikke statisk belastes som bjælker og spær normalt bliver.

Er 45x120mm nok?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis