Gulvkonstruktion

Hej med jer alle.

Håber nogen kan give svare på disse spørgsmål.

Jeg har et hus fra 1973 med massiv parket gulve og som har givet sig en del og derfor ønsker jeg at udskifte med nyt gulv og indføre varm i gulvet.

der er ca 100 kvm. gulv som skal udskiftes.

Nuværende opbygning er således:

Klaplag (beton)

Strøer

Isolering

Parket

Fra Klaplag til parketgulv (toppen) er der 22 cm i alt.

Mine ide gå ud på at gøre følgende:

Fjern alt gulv ink. strøer

Ny strøer 40 x 39MM Kerto Gulvstrø

ecobat 37 95 mm isolering

22mm novopan klimagulv med 16 mm spor til varme

Varmfordelingsplader

Gulvpap

Tarket/Laminat gulv oven på.

Er det ok men isolering eller skal der mere isolering ?

Kan jeg brug sundolit og undgår strøer ?

Kan jeg brug sudolit som isolering og undgår ecobat ? ved ikke om det giver noget.

Kan jeg finde en anden model som slet ikke skal brug strøer ?

Har overvejet beton men jeg synes at gulvarme på spånplader er til at overskue for en IT nørd.

Håber i kan komme med input til hvordan det kan laves og evt. nogen guldkorn ,-)  



26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som udgangspunkt er det en god ide at udfører gulvvarmen som en let konstruktion, da reguleringen er hurtigere. Din plan med gulvvarme på gulvplader er den optimale.

Totalhøjden mellem klaplag og underside af gulv er 22cm, hvilket er lige i underkanten. Når du alligevel er i gang med svineriet, ville jeg overveje at  fjerne klaplaget så der er plads til det dobbelte i isolering. Det kan øjeblikkeligt aflæses på varmeregningen.

Uanset om du bibeholder de eksisterende 22cm  eller fordobler isoleringen, vil jeg anbefale du undlader strøer og lægger gulvet som et flydende gulv for optimal isolering.

Oven på isoleringen ville jeg vælge gulvplader i 21mm krydsfiner med fer og not som fuldlimes. De fås i målene 61x240cm som er lette at håndterer. På gulvpladerne kan du monterer enten færdige plader med spor til varmeslanger, eller lime og skrue 1x4" forskallingsbrædder med afstand så varmefordelingspladerne passer.

Dette undergulv er meget stift, så du kan anvende almindelige Sundolit plader som isolering. Merprisen for trykstabile Sundolit plader til gulve med medium belastning som kræves til almindelige opholdsrum overstiger langt prisen for de ekstra gulvplader og forskallingsbrædder.

Derfor ja - du kan godt undværer strøer hvis du tager højde for trykbelastningen som beskrevet.

Gulvpap er kun nødvendigt ved de gulve du nævner. Massive trægulve der fastgøres til underlager behøver ikke gulvpap.

Angående Tarket/Laminat ville jeg overveje massive planker købt på savværket. Købes de som lagret blokvarer, ligger prisen for nåletræ væsentligt under hvad færdige gulve kan købes for.

Tarket/Laminat støjer når du går på dem hvis de ikke er fuldlimet eller på anden måde fastgjort til underlaget.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Grus laget under sundolit skal ikke være tørret. Det er meget lettere at vibrere og rette til hvis det er fugtigt. Senere kan der komme en op fugtning fra grundvandet, så det har ikke på nogen måde betydning at det er tørt. Sundolit er ikke sugende, så det indgår også i det kapilærbrydende lag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak og Gudskelov, sådan har jeg nemlig gjort

Et terrændæk der er opbygget af EPS/Sundolit (som er et varemærke) og gulvplader, i stedet for et betondæk, kaldes "let terrændæk". Træbranchen har lavet en vejledning til denne konstruktionstype:
http://www.traeinfo.dk/produkt/trae...rraendaek/

Løsningen er også beskrevet på flere af isoleringsproducenternes hjemmesider, men den nævnte vejledning er noget mere udførlig. Den gør især meget ud af fugtspærren og dens forbindelse til soklen. Isoleringsproducenterne placere fugtspærren i toppen af isoleringslaget, mens vejledningen anbefaler at man flytter den ca 100 mm længere ned. Her er trykket bedre fordelt.
Vejledningen kan evt. skaffes på biblioteket:
https://bibliotek.dk/linkme.php?rec...3A93499069

Ligesom Rantzau vil jeg foreslå at du fjerner klaplaget, så der er plads til mere isolering. Især hvis du vil have gulvvarme.

Det er ikke nok med EPS i almindelig trykstyrke (typisk styrke 60 eller 80). Brug styrke 250. Ja, det er dyrere end den almindelige EPS og er nok ikke noget byggemarkederne har på lager. Men de kan sikkert skaffe det. Eller kan det nok findes online.
Hvis EPS'ens styrke ikke er høj nok, kommer gulvet til at give sig. Særlig hvis man lægger et tykt lag. Om det er tilstrækkeligt at bruge en krydsfinerplade i stedet for den sædvanlige spånplade skal jeg ikke kunne sige. Måske kan man så nøjes med en styrke 150. Plader i styrke 60 eller 80 er noget blødere end 250'ere

Jeg er selv ved at lave let terrændæk i hele huset, i stedet for en uisoleret krybekælder.
Jeg har opbygget konstruktionen således (fra top til bund):

Laminatgulv
Lyddæmpningsunderlag
22 mm gulvspånplade
Gulvpap (den billige, der ER pap. Modvirker knirkelyde)
30 mm EPS sporplader med aluvarmefordelingsplader (Spånplader med spor eller forskallingsbrædder kunne også bruges, men jeg har adgang til EPS direkte fra producenten)
20+50 mm EPS
Fugtspærre
3x100 mm EPS
Harpet sand (stampet og afrettet så det er 100% plant)

Alt EPS er som nævnt styrke 250.

I et enkelt rum lagde jeg massive gulvbrædder (genbrug). De kan ikke lægges svømmende, men skal sømmes eller skrues fast. Så jeg lagde Kerto-strøer i samme niveau som sporpladerne og de øverste 20 mm EPS. Altså i alt 50 mm. Det giver lidt luft under strøerne, men de skal ikke bære gulvbrædderne. Kun holde dem sammen. Jeg lavede en rille i strøerne hvor gulvvarmeslangen passerer.

Palle Dam

Hej ITNørd

Må jeg spørge hvilken løsning du tog til opbygning af dit nye gulv. Står nemlig i samme situation som dig med et ligende gulv.

Hejsa Rantzau. 

Vi skal i gang med renovering af 173m2 90ér hus.
Alt gulv og beton er fjernet og der ligger nu 15 cm singels, som vi vil afrette med sang, for derefter at etabler et let terrændæk.
Vi er store tilhænger af den lette terrændæk, dels fordi man undgår fugtigt beton og uduelige lange tørretider samt en hurtig regulering af gulvvarmen.

Jeg forstår det som du skriver at der kan bruges Sundolitt s80 eller måske 150, som et alternativ for de meget dyre MX250 trykfaste isoleringsplader.
Hvis man blot fuldlimer 22mm OSB/3 gulvplader oven på sit Sundolitt s80 eller 150 isolering, så gulvpladerne kompenser med dens trykbelastning?
Er det korrekte forstået, og kan trykbelastningen holde til dette over en lang periode?

Har du nogle beregning for trykbelastningen eller er det bare flere års god erfaring?

Venlig hilsen Mads. 

Oven på isoleringen ville jeg vælge gulvplader i 21mm krydsfiner med fer og not som fuldlimes. De fås i målene 61x240cm som er lette at håndterer. På gulvpladerne kan du monterer enten færdige plader med spor til varmeslanger, eller lime og skrue 1x4" forskallingsbrædder med afstand så varmefordelingspladerne passer.

Dette undergulv er meget stift, så du kan anvende almindelige Sundolit plader som isolering. Merprisen for trykstabile Sundolit plader til gulve med medium belastning som kræves til almindelige opholdsrum overstiger langt prisen for de ekstra gulvplader og forskallingsbrædder.

Derfor ja - du kan godt undværer strøer hvis du tager højde for trykbelastningen som beskrevet.

 

Det var en kammerat der lavede denne konstruktion først. Det var længe før let gulvarme blev almindelig udbredt.

Gulvet har stået i 30+ år uden problemer. For nogle år siden var gulvet sunket ca. 1mm. Det blev udbedret ved at fejelisterne der var stiftet på, blev rykket den manglende millimeter ned.

Det skal også nævnes, at midt på gulvet stod et koncertflygel i lige så mange år.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Spændende, hvordan ville du udfører den etablering så?
150mm singels
Afretter sand
Sundolitt S80 150mm
Radonspærre
Sundolitt S80 150mm
Sundolitt ESP 30MM gulvvarmeplader med spor
22mm OSB/3 plader med fer og not
lyddæmpende underlag
Laminat/klinke gulv

Vil du udfører det således eller bytte rundt på gulvvarmepladen og OSB/3? 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis