Ja det gør det sådan set, den slår stadig fra ved fejlstrøm. Men hvis man har en brugsgenstand der er isoleret fra jord f.eks. din vandvarmer med plastrør alene, så vil fejlstrømmen først komme når du rører ved det, og evt. danner jordforbindelse med de bare tæer. Det kunne så komme igennem vandhanen. Det burde ikke være livsfarlig, men en ordentlig svirp kan det give. Når jeg siger burde ikke så er det fordi grænseværdien er sat ved hvad de fleste mennesker kan holde til. Der kan jo være nogen med meget svagt hjerte som ikke kan tåle det.
Hvis der er aktiv jordforbindelse, slår den fra lige så snart overgangen opstår inden du mærker det. Det er naturligvis langt at foretrække.
Men hvis det kun er et lille svirp, lige når du sætter hånden på, og det derefter ikke mærkes, så kan det være dig der er opladet med statisk elektricitet. Det aflades så igennem din hånd og du har ikke længere nogen ladning. Du kan undgå statisk elektricitet ved at undgå kunststof tøj og tæpper.
Montering af vandmåler burde ikke give nogen forskel, men under alle forhold ville jeg få elektriker til at måle det igennem for en sikkerheds skyld.