Fundament

Havde et 72 kvm værksted der brændte ned for et par år siden, og vil til sommer begynde at bygge det op igen. Jeg laver kælder til værkstedet, med ydervægge af lecaterm blokke 33x19x49cm. Starter med blokkene 3m under terræn, så er mer end rigeligt nede i jorden.

Spørgsmålet er bare hvor meget fundament jeg skal ha under leca blokkene, og hvor meget armeringsjern der skal i?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på om du har fast grund der nede. Men duer leca therm under jorden med jordtryk osv? Er det en applikation de siger god for?


Elektronikteknikeren

Leca termblokke duer ikke, men muligvis tænker du/mureren på leca rille blokke? Det med armering hvert tredje skifte er mildt sagt tvivlsomt.

Vedr. fundament så vil det være tilstrækkeligt at det udføres i samme bredde som vægge og 30 cm under isoleringslag. Det kræver almindelig/ god jordbund. Desuden bør du sikre dig der ikke er problemer med grundvand. Jeg vil anbefale at tage kontakt til et geoteknisk firma, hvis du vil sikre dig der ikke kommer problemer i forbindelse med udgravning og etablering af kælder.

Link leca:

https://www.weber.dk/uploads/media/...gge_06.pdf


Mvh Simon
Bygningsingeniør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis