Bænksliber eller bænk-/båndsliber

Hej forum.

Jeg står og skal have anskaffet mig en bænksliber der skal bruges til slibning af div. værktøj mm. Men nu hvor jeg kigger på de forskellige bænkslibere er jeg stødt på en kombi bænk-/båndsliber (se fx https://www.metabo.com/dk/da/maskin...liber.html

Så nu er jeg i tvivl om det vil være en bedre investering at anskaffe kombi-maskinen. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg vil kunne bruge båndsliberen til? Er det mest til træ/plast, hvor bænksliberen er til metal? Eller er der andre fordele som jeg ikke er bekendt med?

Mvh

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en med slibesten og bånd, som ligner den Metabo du linker til.

Jeg bruger båndet meget mere end jeg havde regnet med.

Det er nemt at skifte til en anden fin eller grovere bånd, slibefladen er bredere, samt man har mulighed for at plane emnet, oppe på det "flade stykke" på båndet.

Dog kan den på ingen måde sammenlignes med en proff båndsliber, da den slet ikke har de kræfter.

Men til hobbybrug synes jeg den er god, man har jo også mulighed for at slibe i træ plast mv, hvilket en smergelsten jo ikke er god til.

Men som ved alt værktøjsslibning, skal man jo undgå at stålet bliver varm, og især med et slidt bånd, kan det hurtigt blive varmt.

Men så har man jo også smergelstenen, man kan bruge.



Vi prøver igen, i morgen --

Hej je_ns og ev elmand, tak for input. Det har givet stof til eftertanke, og tror det ender med at blive med båndsliber. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis