Hvilken gulvvarmeshunt skal jeg købe -?!

Argh, sidder og læser om gulvvarme til jeg bliver blå i hovedet - ikke mindst mht. hvilken shunt, jeg skal investere i - synes, det er en jungle (som man jo gør, når man ikke helt kan gennemskue sagerne...)  - og tænker på, om der sidder nogen derude med ekspertise på området, der kan gi et bud!?

Forholdene er som følger :

- Skal drive én kreds gulvvarme, tilsluttet ude i systemet, parallelt med radiatorerne.

-Skal have gulvføler, da det er trægulv.-

-Helst ikke noget trådløst. 

-16 mm slange, i varmefordelingsplader.

Hvad er godt og stabilt uden at være latterligt dyrt...og hvilket tilbehør skal jeg bruge - især dette er svært at gennemskue; termostat, gulvføler, telestat, styreenhed...og hvad f.det altsammen hedder...

Mvh. Adam 


 Adam

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have den mindste gulvvarmeshunt som du kan købe. Dertil en almindelig f.eks. danfoss stuetermotat. Denne termostat lader du direkte styre pumpen, så når det kun er 1 streng , så kan du spare telestater, styring m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Adam. Nogen grund til du kører i 16 mm. 20 mm er mere udbredt og derfor meget billigere syntes jeg at have set / erfaret.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Nu har jeg faktisk indkøbt slangen (fandt et godt tilbud) - og i forhold til shunten - er det ikke bare et spørgsmål om at sætte 16 mm tilslutningsstudser på?


 Adam

Jeg har ikke hørt om at man skal have gulvføler, heller ikke ved trægulve når der køres med shunt. Det er normalt fremløbs termostaten der sidder i forbindelse med gulvvarme shunt som styrer maks.  gulvtemperatur. 

Så hvis du kun har 1 kreds, så kan stue termostat jo ligeså godt styre pumpe direkte. Denne pumpe og shunt bliver så nødt til at sidde lige ved starten når du vil have det parallelt med dine radiatorer. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det står i monteringsvejledningen til ca. alle massive trægulve, at der skal sidde en føler, der sikrer at temperaturen ved gulvet aldrig overstiger 27 grader.


 Adam

Jo, men hvis man måler på fremløbstemperaturen på vandet, kan man jo sikre at det aldrig overstiger 27grader.


Elektronikteknikeren

Netop og det er det man gør på fremløbs termosat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det lyder selvfølgelig rimeligt fornuftigt - selvom det ikke direkte fortæller om temperaturen ved gulvet. Og så er det ikke det, der står allemylige steder. 

Der fås en del dimser med gulvføler...kan bare ikke rigtigt finde ud af, hvad der passer med hvad osv.


 Adam

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis