Spørgsmål vedr. Hastighedskontrol på en støvsuger

Hejsa alle.. første indlæg her , håber lidt hjælp fra dem som har forstand på strøm..

Kunne godt tænke mig at vide om man kan bruge hastighedskontrollen fra f.eks en gammel miele støvsuger til en 1 faset ac motor uden tab af moment ? 

Tanken var til at regulere hastigheden på en mindre hjemmelavet drejebænk til træ. 

På forhånd tak 

KristjanG

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det kan du nok ikke. Når man regulerer hastigheden ned på støvsuger, ventilator, emhætte osv. sænker man blot den effektive spænding ved at "klippe" i sinuskurven. Det er er ok til de formål hvor belastningen er konstant. Spænding sænkes, motor kan ikke trække og går ned i fart, Vingen kræver mindre energi bed den lavere hastighed og det finder sit lej der hvor det kører. Så altså maskiner med fast belastning i for af pumpe eller vinge kan køre på den måde. 

Derimod er en drejebænk mere ujævn belastet´, og så fungerer det ikke. Farten vil stige og falde meget  alt efter om du har drejejern ude eller inde i hug,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Nu ved jeg ikke så meget om motorer, men jeg ved da at de fleste støvsugeres motor har kommutator, dvs de egentlig er DC-motorer. Det tvivler jeg på er gældende for små hobbydrejebænke.

Det bedste ville være at få fat i en lille 3-faset motor og en frekvensregulator, Det vil såmænd ikke være så dyrt.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tip top svar... det var nu også det jeg var ræd for at svaret ville blive men tænkte det var måske muligt netop da de fleste støvsugere er jo såkaldte universale motore og håbede måske lidt det var en frekvens regulering der blev brugt.. så må jeg jo fatte mig en frekvensomformer 😉

Tusind tak for hurtigt svar.. 

Ja det er helt sikkert det bedste. Du kan få 230 v reguleringer som afgiver 3 x 230 v Så skal motoren bare monteres efter det.

det vel kommer an på hviken støvsuger der er tale om !. der er efterhånden en del støvsugere med varriabel hastighed som reklamere med at de er "dc børsteløse" eller af typen "inverter", "ev" eller noget i den stil. disse motor er elektrinisk reguleret dc motor med konstant moment.

http://www.shareoflancaster.com/mot...tovsugere/

om de er velegnet til en drejebænk skal jeg ikke gøre mig klog på, men motor typen er den samme som bruges i mange batteri "kraft" maskiner så som boremaskiner, rundsave, buskrydere og plæneklippere.

Trådstarter ønsker hastigs regulering på en 1 faset ac motor, uden tab af moment som der står i indledning.

Det er jeg ret sikker på at en dc regulering heller ikke kan klare.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis