Mål på OSB

Jeg undre mig over at de fleste OSB plader er 1220x2440. Dette passer jo ikke med et cc 600 modul med spærtræ placeret pr. 60 cm.

Nogen der kan forklare?


eliteMario
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tro det er et levn fra gamle dage, men så må du jo lave CC på 610 mm, eller save en strimmel af pladen, hvis det er uden fer/not.


Vi prøver igen, i morgen --
eliteMario skrev den 05-01-2018 19:59:44

Hvis der skal sætte flere 100 m2 op så er det jo vandvittigt at save kanter af... og med cc på 610 passer isoleringsbats ikke da de er 560 mm. Forstår det ikke rigtigt!

 Det er super nemt og tager 2 minutter at finde ud af at isoleringsbats også fåes 570 mm i bredden. 

Ellers kan der benyttes en krydsfinersplade, den kan opsættes med et c-c mål på 600 mm. 

Så vidt jeg kan se er det meste x-finer også 1220x2440? Men den mest udbrede bredde på isolering er 560mm, det ses også med lidt søgning. Jeg vil gerne bruge knauf ecobatt L34 og de er så vidt jeg kan se kun i 560mm.
Det påvirker jo også beklædningen indvendigt hvor gipsplader er lavet til mål cc 600... så det er umidelbart ikke så ligetil som du skriver? Der er ikke et rigtig udvalg af gips og vindspærreplader der passer med en cc 610.

Men nu er jeg ikke håndværker (det er jo et lav-det-selv forum) så jeg regenede egentlig med at der ville være en god forklaring... den synes jeg ikke er kommet frem her endnu?


eliteMario
eliteMario skrev den 05-01-2018 23:38:53

Så vidt jeg kan se er det meste x-finer også 1220x2440? Men den mest udbrede bredde på isolering er 560mm, det ses også med lidt søgning. Jeg vil gerne bruge knauf ecobatt L34 og de er så vidt jeg kan se kun i 560mm.
Det påvirker jo også beklædningen indvendigt hvor gipsplader er lavet til mål cc 600... så det er umidelbart ikke så ligetil som du skriver? Der er ikke et rigtig udvalg af gips og vindspærreplader der passer med en cc 610.

Men nu er jeg ikke håndværker (det er jo et lav-det-selv forum) så jeg regenede egentlig med at der ville være en god forklaring... den synes jeg ikke er kommet frem her endnu?

 krydsfiner er målt fra udvendig side fjer til kanten på den anden side, osb pladen mål er dækbredden, hvilket vil sige hvis en osb plade skulle målsættes som en krydsfiner, ville osb pladen være 1230 mm ca.
Oftest når der skal opsættes gips indvendig, foregår det ved at der på træskelet opsættes en dampspærre, hvor på der monteres en såkaldt påforing 45x45 mm, 45x70 mm som sættes vandret og den placeres efter den indvendige gips behov. 

I forhold til vindspærreplader, skal disse jo ikke benyttes når du sætter en osb-plade eller anden plademateriale på din skelet væg.

Hvis det ikke er nok svar til dig at der findes forskellige størrelser plader til  forskellige konstruktioner, så kan du kontakte NPI hvor du kan give din mening til kende og spørge hvorfor deres plader er i den dimension. 

I henhold til dit isoleringsproblem, så vil jeg lade være med at svare på hvad der er mest udbredt osv.
Men i stedet henvise til at en isoleringsklasse med en Lamba værdi på 34, er samme isoleringsklasse som isover, rockwoll osv. Så at låse sig fast på et bestemt isoleringsmateriale, ville være dumt.
Det er altid lamba værdien der skal træffes beslutninger ud fra.

Jeg håber det kan hjælpe dig et stykke på vejen, eller må du spørge igen. 

Annonce

Tak for svar. Jeg er helt med på det med den indvendige påforing   Jeg synes bare det virkede underligt at man havde cc 610 på mange produkter og cc 600 på mange andre. Men sådan er det vel bare. 

Ift. isoleringen er jeg ikke helt enig i at det blot er lambdaværdien der bestemmer, da der er stor forskel på pris samt hvordan produkterne er produceret. Eksempelvis har knaufen et langt mindre miljø fodaftryk end rockwool og lidt mindre end isover. Derfor vil jeg gerne bruge denne

Men når vi nu taler osb som vindplade, ville du så bruge den til dette eller vælge en anden løsning med f.eks. windpanel, fibercement, cementspånplade eller asfaltbehandlet træfiberplade?



eliteMario
eliteMario skrev den 06-01-2018 15:01:27

Tak for svar. Jeg er helt med på det med den indvendige påforing   Jeg synes bare det virkede underligt at man havde cc 610 på mange produkter og cc 600 på mange andre. Men sådan er det vel bare. 

Ift. isoleringen er jeg ikke helt enig i at det blot er lambdaværdien der bestemmer, da der er stor forskel på pris samt hvordan produkterne er produceret. Eksempelvis har knaufen et langt mindre miljø fodaftryk end rockwool og lidt mindre end isover. Derfor vil jeg gerne bruge denne

Men når vi nu taler osb som vindplade, ville du så bruge den til dette eller vælge en anden løsning med f.eks. windpanel, fibercement, cementspånplade eller asfaltbehandlet træfiberplade?


 Jeg går udfra det er noget skur/redskabsrum eller andet du skal bygge og til det vil jeg vælge en osb plade, pga den er billig og nem at arbejde med, husk dog at hvis du isolere skal der gerne være 2 cm på bagsiden af pladen til ventilation af væggen.  

Det er skam et helt hus, og der skal en facade af træ yderst der bliver ventilation bag den yderste beklædning efter forskrifterne... Jeg vil foretrække osb eller en anden træbaseret plade da det må være noget nemmere at bearbejde end cementbaserede plader?


eliteMario

hvis det er et helt hus, vil jeg vælge en cembrit windstopper basic.
Den er os super nemt at arbejde med,kan stå i 6 måneder inden beklædning skal monteres, vil en træbaseret plade ikke kan.( det vil hjælpe til at huset kan lukkes med tag, vinduer, opsættes dampspærre isoleres og der kan komme varme i huset) Her vil træpladen begynde at udvide sig, suge en masse fugt osv osv, som vi kender træ.  Derudover tapes den i samlinger, så du opnår en helt tæt vindspærre.
Den kan klammes op med en almindelig klammepistol og skæres med en dyksav med en diamant klinge.

Derudover er der alt efter hvilket et slags hus du bygger også en del brandkrav, herunder til vindspærren, disse vil en træbaseret plade ikke kunne opfylde. 

Cembrit er endda så søde at de gerne vil sende dig en varerprøve på vindspærren. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis