lave gæstekonto i windows 10 pro

Hvordan laver man en gæstekonto i win10 pro uden at lave en Microsoftkonto til den. Kontoen skal  bruges til mange brugere at computeren (lektiehjælp). Windows er fuldt opdateret til version 1709.


fase
Hvordan laver man en gæstekonto i win10 pro uden... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har forsket lidt videre i det og måske fundet problemet.

Som jeg læser på nettet, skal det laves ens uanset om det er pro eller home version, så det er ikke der problemet er.

Problemet er nærmere, at i Windows er der allerede på forhånd lavet en brugerkonto, som hedder gæst, men den er skjult. Men da navnet eksisterer, kan du ikke lave en ny med dette navn.

Der skulle så findes metoder til at aktivere kontoen via en kommando i en kommandoprompt. Det har jeg prøvet og få svar om, at kontoen er aktiveret og jeg får lavet den uden password. Jeg kan også se den, når jeg trykker på mit brugernavn, men kan af ukendt grund ikke skifte til den. Når jeg trykker på gæst, så kommer loginbilledet til min normale konto frem. Det problem har jeg ikke lige fået løst, men kan give dig noget som ligner. Man kan heller ikke lave en konto som hedder gæster, da den også er kendt i det skjulte som en lokalgruppe.

Du kan jo først prøve, om du kan aktivere gæst kontoen og få den til at virke.

Der skal du i en Kommandoprompt og det skal være som administrator. Skriv cmd og højreklik på Kommandoprompt og vælg som administrator.

Skriv uden apostroffer "net user" og tryk enter. Så kan du se, hvilke konti der er på computeren. Der vil så nok være en som hedder gæst udover din normale konto.

Skriv "net user gæst", så vil den liste oplysninger op om kontoen, bl.a. om den er aktiv eller ej. Den vil nok ikke stå som aktiv.

Det kan du så gøre ved at skrive "net user gæst /active:yes"

Så skulle den være aktiv.

Med hensyn til password eller ej skriver man

"net user gæst *" og trykker enter.

Så trykker man 2 gange enter og så har kontoen ikke noget password.

Så skulle kontoen være aktiv og kunne ses i windows. Tryk på startknappen og tryk på dit brugernavn, så skulle gæst også stå der. Tryk på gæst og den skulle så gerne komme med login billede til gæstekontoen og lave denne konto. Det er så det der ikke virker hos mig.

Den hopper tilbage til min normale konto.

Men hvis du i stedet laver en konto med navnet gæsterne eller besøgende, så virker det.

Det kan du også gøre fra kommandoprompten.

Skriv "net user Gæsterne /add /active:yes"

så laver den kontoen. Lad kontoen være uden password med metoden jeg tidligere beskrev. 

Så skulle det virke. Når computeren starter vil den ikke spørge efter konto, men logge ind på den konto, som den stod på, da man lukkede pc.en.

Håber det er brugbart. Du kan læse mere om brugerkonti hos MS her

https://answers.microsoft.com/da-dk...506abe28f3

Så blev jeg også klogere angående gæstekonto :-)


Kurt B. Andersen

Kurta, du skal lige have en opdatering af løsningen på min opgave. Jeg prøvede din anvisning og kunne godt se, at gæstekontoen ikke var aktiveret. Men jeg kunne ikke aktivere den efter din anvisning. Nå, jeg fandt en anden løsning. Jeg oprettede simpelt hen en konto med navnet: "Gæsten", som jeg kunne tilgå uden password. Samtidig oprettede jeg en anden administratorkonto med password. Grunden til det er, at jeg ikke tænkte mig om, da jeg startede computeren op, idet der sker det, at OneDrive, som er min private, følger med, når man bruger den mail adresse, som hører sammen med OneDrive. Efter at have lavet en ny administrator konto kunne jeg slette den første, jeg havde lavet. Så tak for hjælp og inspiration.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis