Tilslutning 24V generator eksterns laderelæ

Hej

 Skal have tilsluttet en 24 v generator, med ekstern laderelæ. 

Den har før vært sat til, med 2 laderelæer, et gammelt og nyt. Det har kørt tvivlsomt.

Det "nye" laderelæ har følgende tilslutninger  klemme 15 og klemme 67, og stel.

Generatoren har 3, klemme 67 (direkte på kul), en unummereret, og B+


Er det korrekt når jeg gør følgende:

Klemme 15 til tændings plus, 67 til 67. Den sidste skal vel så på ladelampen

Ladelampen er pt forbundet med fast stel forbindelse, og en ledning ud til det gamle laderelæ.

Bør ladelampen ikke forbindes til tændingsplus, og så en ledning ud til den "ukendte" på generatoren?


Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ladelampen er forbundet til stel med den ene pol, er det en Lucas type generator. Den type er selvmagnitiserende og behøver som så ikke pæren for at kunne starte med ladningen. Men den type med løse relæer havde efter hvad jeg sådan lige kan erindre ikke mærkning med tal men B+, DF og D-.

Derimod var der nogle af generatorene fra Bosch med løse relæer der var mærket efter både tal og bogstaves metoden. Bosch generatorer er ikke selvmagnitiserende og kræver en pære til plus af batteriet. 

I stedet for at gætte helt vildt kan vi så ikke få at vide fabrikat og typenummer på både generatoren og det nye/gamle "laderelæ" samt om det gamle relæ er det der orginalt høre til generatoren ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej

Generatoren hedder noget med "sipef" kan simpelthen ikke tyde logoet på laderelæet. Laderelæ og generator hører formentlig sammen. Det gamle laderelæ ser meget gammelt ud.

Det nye laderelæ er også navnløst, men der står det er lavet i tyskland, så formentlig bosch.

Det skal siger, det gamle laderelæ har flere tilslutninger end det nye. Ladelampen gik til laderelæet før.


subwoof skrev den 03-01-2018 21:56:21

Hej

 Skal have tilsluttet en 24 v generator, med ekstern laderelæ. 

Den har før vært sat til, med 2 laderelæer, et gammelt og nyt. Det har kørt tvivlsomt.

Det "nye" laderelæ har følgende tilslutninger  klemme 15 og klemme 67, og stel.

Generatoren har 3, klemme 67 (direkte på kul), en unummereret, og B+


Er det korrekt når jeg gør følgende:

Klemme 15 til tændings plus, 67 til 67. Den sidste skal vel så på ladelampen

Ladelampen er pt forbundet med fast stel forbindelse, og en ledning ud til det gamle laderelæ.

Bør ladelampen ikke forbindes til tændingsplus, og så en ledning ud til den "ukendte" på generatoren?


Tak

 Kender ikke omtalte fabrikat. Det er efterhånden mange år siden jeg sidst har set en generator med externt laderelæ, mennn husker jeg ikke rent galt såå.

15 skal på tænding +

61 til + gennem ladelampen, ikke 67, mangler du nye briller ?    

DF og D- skal til samme klemmer på generatoren.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej nitter

Tak for din hjælp, der står altså 67 på både laderelæ og generator måtte lige dobbelttjekke


Det passer dog med den tabel du linkede til, Hvis du kigger under Fiat i reference tabellen. Fiat bruger klemme 67 som DF

Men jeg har jo stadig en ubekendt. Men mon ikke den skal til + gennem ladelampen. Jeg tror det gamle laderelæ har styret det med ladelampen førhen, men nu skal det nok forbindes anderledes.

Men der er også muligheden for at generatoren er brændt af. Problemet kom efter jeg havde været ved at svejse et redskab på traktoren. Havde stelklemmen kun 10 cm fra svejsestedet.

Det gamle laderelæ er ihvertfald færdig, det trækker så snart man sætter batterierne til, og er temmelig sort indeni.

Mangler lige at få nye dyserør hjem, for at kan teste generatoren igen, ellers må jeg bestille en ny ved elektroservice

Ja ok. Det er ikke til at vide med de terminaler hvis de ikke er mærket.  Men mangler du ladelampen må man formode det er til den. Men når det er Fiat mener jeg at el og pumpe normalt stammer fra Borch eller en af deres samarbejdspartnere. 

Godt du kunne bruge det fundne.

Pøj pøj.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis