Strøm til pumpe

Jeg har en pumpe uden strømledning og to spørgsmål:

1. der står 220/380 volt - betyder det at den skal have det ene eller det andet, eller kan køre på begge dele, eller selv laver 380 til 220?

2. Jeg har sat krokodillenæb på et 220v kabel med jord og forsøgt alle mulige kombinationer - også med de små messingstykker. I et par tilfælde er den gået i gang og har lidt for så at stoppe.

De fleste gange knurrer den bare. To gange røg sikrringen.

Hvad er den rigtige forbinding?

På forhånd tak

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den skal køre på 3 x 380 volt, prøv at kik på indesiden af dækslet over klemmerne, om der ikke er et diagram.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg tror ikke det var sikringen der røg. det er sikkert HFI relæ der slår fra. Det sker hvis der er aktiv jordforbindelse på den gul grønne da du har monteret den med i strømkredsen. 

Den kan køre på  3 x 220v eller på 3 x 380 volt ifølge skiltet. Da det første ikke findes i DK er det som Je_ns skriver kun den mulighed med 3 x 380 volt tilbage. Jordleder skal på den skrue der er nede i bunden. 

Messing skinner skal sidde som de er monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for jeres svar. Så er problemet bare, at der kun er 220v hvor jeg skal bruge den. Findes der en transformer, som gør 220v til 380V?

Her er i øvrigt dækslet, som Jens skrev om, og da den øverste venstre har fået sort tusch, er det som Elmand skrev:

Du kan købe en 1 x 230 v frekvens regulering, som så afgiver 3 x 220 volt. Men så skal messing skinner lægges som billedet med trekant tegnet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Den kunne måske også køre på 230 volt med en kondensator, men så mister du noget trækkraft, men især startmomentet bliver markant dårligere.

Så helt afhængig af hvad den skal bruges til, og om der er kraftoverskud i motoren, kunne det måske være en mulighed?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Alle tiders - tak!

Det ville nok være bedst og billigst at købe en 230V pumpe , at montere den i stjerne med en kondensator som jens skriver er ikke bare lige , det er ikke noget man lige går hen og køber , den skal beregnes så den passer . og drejningsmonentet vil være meget lavt , dvs den vil nok ikke starte belasted .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Få trukket kraft kabel (3x400v) frem til der hvor pumpen skal bruges, eller også få fat i den 1x230V ==> 3x230V frekvens regulering. Den skal bare kunne trække en 120W, så det er en relativt billig omgang.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis