Fjern maling fra kældervæg

Hej

Jeg har forsøgt om jeg kunne finde nogen der tidligere har stillet et lignende spørgsmål, men jeg synes ikke jeg helt har kunnet finde nogen der ligner, så nu prøver jeg selv. 

Jeg har en indvendig kældervæg (se vedhæftede billeder) som ikke har det for godt. Derfor vil jeg gerne have fjernet malingen fra væggen, så den kan få luft. 

Nogle steder falder det af i flager hvis man skraber med en spartel, og andre steder sidder noget bedre fast. Hvordan får jeg det lettest fjernet helt (helst uden for meget kemi)?

Huset er fra 1930'erne så jeg vil tro malingen er af samme årgang. 

På forhånd tak for hjælpen.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Jeg ville bruge en roterende stålbørste på vinkelsliberen. klik her

Det sviner helt vildt, så husk beskyttelse af øjne, ører og hud   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 03-01-2018 11:01:03
Jeg ville bruge en roterende stålbørste på vinkelsliberen. klik her

Det sviner helt vildt, så husk beskyttelse af øjne, ører og hud   

Det vil jeg prøve. Kan godt forestille mig at det sviner, så må forsøge at få dækket godt af. 

JohnnyW skrev den 03-01-2018 12:59:30

Jeg gjorde det i min kælder, at jeg tog en træ-klods og slog en masse søm hele vejen igennem. Så ridsede jeg malingen op til jeg ikke gad mere og pudsede væggen op. Det har holdt fint et års tid nu.

Jeg vil gerne give væggen god mulighed for at tørre. Det kan den vel ikke hvis den bliver pudset op?

Er du sikker på at det er maling fra 30'erne?
Dengang kalkede man. Det ser ud til at maling (plastikmaling) kom først senere ovenpå kalken. 

Du skal slibe malingen helt ned - brug en hastighedsreguleret vinkelsliber med diamantslibekop og skærm med støvsugertilslutning (jf. DeWalt DWE46150) samt en ordentlig støvsuger, selvfølgelig værnemidler og støvvæg/gardin til tilstødende rum. 

og bagefter kalker du. Brug evt. sandkalk, det dækker nemmere. 


 


Den maling som sidder rundt om stikkontakten er af nyere dato og formentlig plastikmaling.

Laget inden under tror jeg er kalk. Det smitter lidt af, men ikke så meget som jeg egentligt troede at kalk vil gøre. Er det ok at kalke hvis jeg gerne vil give væggen de bedste muligheder for at tørre, eller har det ikke nogen betydning? 

Annonce

Hej.

Du har ikke ledt godt nok, der er masser af indlæg om maling af kældervægge / pudsning / anbefalinger. Søg eks. på cempexo, det indgår tit i indlæg om kældervægge. Brug aldrig plastic/acryl maling.




Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

en anden mulighed er at male med en såkaldt olieemulsionsmaling .......  handelsnavne kan fx være stærk murmaling .........  malingen er næsten lige så diffusionsåben som kalk .....   og så hæfter den rimeligt  på tynde kalklag uden afskalning..................



....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Hvis kalken har fået mange års CO2 - så er den stærk nok. 

om det er kalk eller alkyl/akrylmaling kan man smage. 

om det er alkyl eller akrylmaling viser flammetesten.

Du spørger om væggenkan ånde hvis den pudses - det kan den

Derfor har du også muligheden for når du har renset ned at filse/vandskure med en farvet mørtel - eks weber 280 hvid el LIP 360, eller bare en alm grå type hvis du vil spare

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også