Svagt kuperet formet gulv

Vil bygge et svagt kuperet gulv der skal beklædes med gulvtæppe. Skal fungere som indendørs golf putting green. Større områder skal være helt plane med svage (helst ikke lineære) stigninger imellem. Vil gerne kunne "forme" stigningerne. Alle råd værdsættes. 

Forestiller mig umiddelbart at bygge alle de plane områder med spånplader liggende ovenpå hinanden i lag - flere lag ved højtliggende flader og færre lag ved lavtliggende flader. Nu er udfordringen så at lave de svage formede stigninger mellem fladere. Hvordan gør jeg bedst det?

Kan jeg bruge en art beton? Hvis ja, hvilken? Vil det fæstne på spånplader så det ikke "glider"? Vil det "flække" for let i de områder hvor det bliver meget tyndt (omkring hvor det møder den lavtliggende side)?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS Jeg kan ikke lige komme med en løsning ud over at bruge noget tyndere materialer som f.eks. masonite plader, og derefter slibe kanter med meget groft sandpapir eller slibeskive på lille vinkelsliver. ( meget støvende ) 

Beton, fliselim, mørtel, sandspartel  og andre "hårde" produkter vil helt klart knække af i så tynde stykker, som jeg forestiller mig ved en "spartling" af dit landskab. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu skriver du jo ikke, hvor stort område du har til rådighed??   En indendørs puttinggreen skal jo være af en betragtelig størrelse, hvis det skal give mening!  hvis du har under 20-30 kvm til rådighed - så klarer du det blot som @Elmand skriver - noget masonite, og slib som du vil have fald og stigninger..  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar!

Jeg tænker løsningen med at "slibe" sig til det bliver en stor process. Men hvad ved jeg. Skal lige undersøge den mulighed lidt mere.

Jeg tænker nu også på at sørge for at bygge et lag spånplade mindre end der hvor kurven skal ende ved sit laveste punkt. På den måde vil der ikke blive nogle "helt tynde" områder, fordi alle områder med fald vil skulle have mindst "en plade højde" over det hele, selv hvor det er lavest. Vil det så virke?

Rummet er 3,5 x 5,75 m så det er omkring 20 m2.

Hvor stor stigning vil du have totalt (højest til lavest?)

Du skal også tænke over, at når du lægger tæppet hen over, vil det udjævne meget..  Så en grov slibning vil ikke tage lang tid, hvis det blot er en "spånpladetykkelse" (men det vil støve som en i helve... :-(   )   (køb en spånplade i en "dårlig kvalitet" - det går hurtigere at slibe.. )  
Hvis du kan tegne dine ønsker op, og lave horisontale snit - så kan du bedre save dine plader op på ønsket størrelse..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ret godt planlagt hvordan det skal se ud. Længste stigning vil være ca 5 cm hen over ca en meter. Stejleste stigning vil være ca 3 cm hen over ca 10 cm.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg tror blot jeg ville fatte den store slibeskive... men det kommer jo an på, hvor "rummelig" fornemmelse du har i hænderne?  Hvis du kan tegne snittene op, og afsætte dem på pladerne - så er du kommet langt - måske med en projektor - elle blot med blyant og snor?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad er dit underlag for gulvet?
Hvis det er planker på strøer, er det ikke en ide at bruge beton produkter, da de med sikkerhed vil revne når træet bevæger sig.
Er det beton der er underlag, er træ igen en dårlig kombination da det bevæger sig, men betonen er "død".

Du kunne også bruge Wedi plader... de fås i flere tykkelser, er nemme at arbejde med, men igen så handler det om underlaget.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der lå oprindeligt fliser i rummet. Ovenpå disse er så lagt et ca 1 cm tykt lag af noget der for mig (jeg er ikke kender) ligner beton. Ovenpå igen er der lagt gulvtæppe, som jeg nu har fjernet. Ovenstående er etableret før jeg købte huset.

Ovenfor har jeg illustreret eksisterende gulv, mit ønske, min ide og min forståelse af den foreslåede masonite ide.

Jeg skal lige spørge igen, om I virkelig mener at spånpladerne vil ødelægge betonen når de "giver sig"? Jeg ville forvente at betonen bare forhindrede dem i at give sig :-)

Hvis jeg har forstået "masonite ideen" korrekt, bliver det da lidt af et arbejde at få dem skåret ud så de skaber formerne, bortset fra nogle kanter der ska slibes af. Masonite kommer vel i forholdvist tynde plader og der skal mange plader til hvert niveau? Det vil selvfølgelig være nemmere hvis man bare ligger masonite plader i samme størrelse for hvert niveau, men så vil der være rigtig rigtig meget der skal slibes væk.

Det vil godt nok være nemmest (i mit lille hovede) at kunne komme til bare at "forme" kurverne med noget formbart (som beton) som illustreret ved "min ide". Kan man ikke komme til det, evt ved at bruge noget andet spånplader og/eller noget andet en beton?

Nogen der kan lave illustrationer af deres ide (a-la overstående), så jeg bedre forstår (så må de hellere være idiot-sikrede).

Din tegning illustrerer ganske rigtig hvordan mit forslag med masonite opbygges. Skal det være det system skal du tegne højdekurver ind for hver tykkelse. Jeg ved ikke om du arbejder med tegneprogram der kan det. Så skal masonite "blot" udskæres efter højde kurver. Det er alene noget af et arbejde at få det forstørret op til 1:1 det kan jeg sagtens se. 

Bruger du spånplade så er det igen højdekurver der skal skæres efter. 

De 2 øverste beton fyldninger skal nok blive der, det system som den nederste repræsenterer troede jeg ville være gældende hele vejen op. At du simpelthen ville spartle kanter op. 

Nu har du lagt det op så tydelig som muligt, så kommer de kloge hoveder forhåbentlig frem.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tænker, at det skal være i samme materiale - ikke beton + spånplade, men beton ELLER spånplade/masonite, fordi de 2 materialer arbejder så forskelligt..?
Eller kan man få noget spartellignende materiale, der følger spånpladen evt.? (der er garanteret nogen herinde, der ved det??)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også