Svagt kuperet formet gulv

Vil bygge et svagt kuperet gulv der skal beklædes med gulvtæppe. Skal fungere som indendørs golf putting green. Større områder skal være helt plane med svage (helst ikke lineære) stigninger imellem. Vil gerne kunne "forme" stigningerne. Alle råd værdsættes. 

Forestiller mig umiddelbart at bygge alle de plane områder med spånplader liggende ovenpå hinanden i lag - flere lag ved højtliggende flader og færre lag ved lavtliggende flader. Nu er udfordringen så at lave de svage formede stigninger mellem fladere. Hvordan gør jeg bedst det?

Kan jeg bruge en art beton? Hvis ja, hvilken? Vil det fæstne på spånplader så det ikke "glider"? Vil det "flække" for let i de områder hvor det bliver meget tyndt (omkring hvor det møder den lavtliggende side)?

Vil bygge et svagt kuperet gulv der skal beklædes... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg arbejder ikke i tegneprogram. Jeg arbejder bare med blyant og papir. Jeg har en ret god rumlig fornemmelse, så jeg tror jeg kan holde styr på det.

Hvis I/du mener at de to øverste beton-"klumper" (der hvor der er spånplade både på siderne og under) vil blive der, kan dette princip sagtens bruges over alt. Altså hvor jeg sørger for at der også er spånplade under og på siden af "nederste" klump beton. Men jeg tror jeg har hørt i denne tråd, at disse beton-klumper vil flække når spånpladerne giver sig?

Det ville være rart hvis nogen kunne pege op noget "formbart" som erstatning for beton der kan "arbejde" med spånpladerne, eller pege på noget "fast" som erstatning for spånpladerne der ikke arbejder? Kan man få nogle plader der ikke arbejder? Arbejder masonite-plader? Arbejder Wedi-plader?

Problemet er at spånplader har "huller" i træstrukturen og når du så lægger et lag beton over det, vil vandet/fugten fra betonen trænge ind i pladen og den vil "vokse".
Så vil fugten langsomt fordampe, og så trækker pladen sig sammen igen, og der vil opstå et lille mellemrum mellem plade og beton.
Når betonen så er tynd visse steder (kanter mm på dine bakker) så vil den revne.

Tjek Wedi plader ud, da de ikke vil tage imod fugten fra betonen men forblive formstabile, det er derfor de bliver brugt til vådrum.

Træ og fugt er et no-go   
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for input @PinkHenrik. Jeg vil kigge lidt nærmere på Wedi plader!

Når betonen så er tynd visse steder (kanter mm på dine bakker) så vil den revne. 

Det var oprindeligt min tanke at betonen skulle være meget tynd visse steder, men det er lavet om, efter de råd jeg har fået her. Se venligst tegning i tidligere indlæg. Ideen er at sørge for at "det sidste" plade-lag mangler der hvor der skal lægges beton. På den måde vil betonen altid mindst være en cm høj hvor den er lavest. Mener du stadig det vil revne, efter jeg har pointeret dette?

Beton vil altid revne i den konstruktion. Men der hvor der ligge fastlåst gør det  ikke noget. Det er der hvor det kab flytte sig at du får problemer. Men skal sådan en green altid være forudsgelig  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beton vil altid revne i den konstruktion.

Vil det også revne hvis jeg bruger Wedi-plader i stedet for spånplader?

 Men der hvor der ligge fastlåst gør det  ikke noget.

Nej, måske ikke, men jeg ville da gerne om det ikke revnede. I hvert fald ikke alt for meget. Skulle jo nødig ende med at være det rene grus :-)

Det er der hvor det kan flytte sig at du får problemer.

Det kan det vel i princippet alle steder, i hvert fald der hvor betonen ligger over den laveste af de to plader der "bygges" mellem.

Men skal sådan en green altid være forudsgelig  

Forstår ikke spørgsmålet. Vil gerne kunne bygge noget der bliver som jeg gerne vil have det, og forbliver sådan.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Der vil sikkert opstå revner mellem plader og beton, og 1 cm beton er ikke ret stabil, hvis den feks skal kunne holde til en person står på den. Det kræver at underlag og kanter kan bære, ellers vil det knække.
Men jeg tror du ville kunne bruge Wedi gulv plader i stedet for spånplader, men prøv at skriv til forhandleren, da din ide jo kræver at du bruger dem lidt "alternativt" i forhold til hvordan pladerne typisk bliver brugt.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tror jeg prøver at gå Wedi-vejen.

Nu har jeg jo hele tiden skrevet "beton". Det er bare mit udtryk for "det der hårde noget man bruger når man bygger huse etc". Jeg er ikke stor kender. Det kan også være det er bedre at bruge noget andet - mørtel eller hvad ved jeg. Nogen der kan komme med et råd til et konkret produkt (eller måske et par valgmuligheder) jeg bør bruger som "beton".

Kan nogen fortælle hvordan jeg bør fæstne Wedi-plader til det eksisterende gulv (beton-agtig)?

Kan nogen fortælle hvordan jeg bør fæstne Wedi-plader oven på hinanden, på de steder hvor det bliver nødvendigt?

Mange tak for al hjælp!

Nogen der kan anbefale hvad jeg skal bruge som det jeg indtil videre har beskrevet som "beton"? Beton, cement, mørtel? Og nøjagtigt hvilken type?

Var det en ide at skrue nogle skruer i Wedi-pladerne der hvor "beton"en skal ligge, før man lægger den, for på den måde at sikre at det ikke skrider "til siden" langs Wedi-pladerne? Skrue "beton"en fast før den er der, så at sige?

Jeg tror det er rigeligt med et tyndt lag fliseklæber mellem wedi pladerne og gulvet.
De fås i forskellige tykkelser, så du kan opbygge dine bakker af flere plader oven på hinanden, eller bare en enkelt. Ved flere plader oven på hinanden ville jeg også bruge fliseklæber i mellem dem, og så lade det tørre inden du lægger det sidste betonlag på for at afslutte bakken.

Prøv at spørge der hvor du køber wedi pladerne, hvilken beton du kan bruge sammen med dem... jeg tror at de fleste færdigprodukter kan bruges, men spørg hellere for en sikkerheds skyld. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også