Beskæring af vin

Hej

Overtog i sommers et hus med tilhørende drivhus og vinplante.

Vinplantes fylder hele drivhuset og er vist ikke beskåret i laaang tid.

Vil godt prøve at få nogle druer ud af den, men tænker det skal beskæres kraftig?
(Der var ingen druer i sommers)

Nogen der har forstand på hvordan jeg lige springer ud i det?

Har vedhæftet et billede, det er måske til bedre hjælp :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke forsynde dig på en vin netop nu. Den mest optimale periode er netop imellem jul og nytår, hvis man skal skære i de tykke brune grene, så kom i gang snarest. Den skal skæres meget tilbage, for den kan let gro 1-2 m om året. Hvis du venter til hen sidst i Januar er saftspændingen begyndt og den vil  "bløde"

Når så den begynder at gro og forhåbentlig sætte druer skal du beskære udenfor den 2. klase der sidder på en gren (De grønne grene bløder ikke ) Blade betragtes hver for sig som solfangere, så dem der ikke modtager sol skæres fortløbende væk og hen imod modningstidspunkt kan man skære yderligere så druer kan få noget sol. De skud der sættes uden druer har ingen formål så de beskæres løbende væk. 

I en drivhus er det ikke helt som på friland. Her vil man kunne beskære så der er blade i toppen medens druer stadig kan få sol nedenunder. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svar.

Jeg tænker jeg vil efterlade 2-3 brune grene tilbage i ca 70cm længde og resten vil jeg beskære helt ind til stammen.

Når den så begynder at gro vil jeg fjerne alle nye skud, der kommer ved stammen.
Så kan alt energien gå til de 2-3 grene jeg har efterladt tilbage.

Og derefter følge dit råd når den forhåbentligt sætter druer :-)

Vil det være ok fremgangsmåde?

Lyder som en god plan at skære den ned til ganske få grene. 

Jeg ville så binde den op og lade dem forsætte mod loftet og så følge dette. 

Ps: beskar selv min vin her i eftermiddags. 


Morten

Det er en god plan. De tyndere grønne skud kan du jo bestemme retningen af ved at binde dem fast. De tåler godt at blive bøjet, og vil rette sig ind efter det. Desuden har selv nogle tråde som de efter hånden selv hænger med. 

Helt hvordan din skal være kommer jo an på husets størrelse m.m. Min vin har 2 formål, det ene er naturligvis druer, det andet er at skygge i drivhuset. Så jeg er fri for at male med kalk o.s.v. Derfor har jeg tre hoved grene som går hen under taget. Den ene kører først en tur langs gavlen og så bagest på taget. Den første kører helt i kanten af huset mod syd. 

Hvis der kommer en gren som jeg kan forudsige der vil skade huset kommer den naturligvis væk uanset hvad. Det kan være den skyder ud ved det oplukkelige vindue eller kravler over den bærende midterbjælke. Så ved jeg at det går galt hvis det bliveren stiv flerårig gren, så den kommer væk så hurtig som jeg opdager den. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er bare super, jeg må i gang når jeg kommer hjem fra job i morgen så :-)

Mange tak for hjælpen.

Prøv at spørge her havenyt.dk , der er flere vineksperter som kan hjælpe dig , som er virkelig gode........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også