Lofthøjde efter renovering

Vi har hyret et firma til at renovere det meste af vores underetage (nyt stort set alt... lofter, betongulve osv). I den forbindelse har vi fået sat troldtekt op på lofterne. 

Den gamle lofthøjde var 2,33 men efter de har hængt de nye lofter op er der 2,26 m de steder jeg har kontrolmålt. Hvad siger lovgivning og er det en noget der skal laves om ?

Jeg ved de har lavet de nye lofter ved at pille de gamle listelofter ned hvor under der sidder 2 lag gips og noget forskalling til dette inden man rammer etage adskillelsen. ovenpå gipsloftet har de lavet ny forskalling og hængt troldtekt op på denne.

Der er udnyttet tagetage ovenover. Da jeg nævnte højden for deres tømrer sagde han at det kunne man jo gøre som man havde lyst til (højden) og at gipspladerne skal blive siddende da de tjener som brandsikring. Jeg er dog ret overbevist om at han blot forsøger at lukke munden på mig.

Håber nogen kan hjælpe mig med svar og evt komme med råd om hvad man kan gøre hvis firmaet står stejlt på at arbejdet de har leveret er i orden.



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal en dispensation til fra kommunen, hvis du ikke vil risikere problemer i fremtiden som f.eks. ved salg.

Byggefirmaet burde have styr på dette !

Ved større renoveringer som jeres skal gældende regler overholdes. I værste fald kan jeres hus ikke godkendes som beboelse, da loftshøjden skal være min. 2,3 m for enfamiliehuse/villaer. I kan måske søge dispensation fra jeres kommune. Ved et salg af jeres hus kan I få problemer. I bør tage kontakt til byggefirmaet eller en rådgiver.

https://www.bolius.dk/beboelsesrum-...ion-18684/


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej AIUX - jeg har samme problem: Har du løst dit med reduceret loftshøjde efter renovering? Allan


Vi er på vej ud i samme problemstilling, men er ikke gået i gang endnu. Jeg ser ingen andre udveje end enten at hæve loftet (ikke nemt) og det kan ikke gøres i trådstarterens tilfælde eller også så skal man ned af og det kan være næsten umuligt pga. sokkelhøjde, døråbninger, terræn.

Jeg har selv gitterspær ovenover, så det bliver nok en stor ombygning af dem, hvilket er lidt ærgeligt, når det egentlig kun er få cm man mangler i højden.

uldal skrev den 23-08-2018 04:48:04

Hvis det skal gøres ordentlig, skal gipsen ned og den forskallinger, der er lavet til gipsen. Helt forfra.

 Jeg er ikke helt med...?

Vi endte med at hyre en byggerådgiver som efter at have målt og regnet konkluderede at pga skævhederne i det gamle loft vil en løsning med troltekt resultere i at dele af det nye loft ikke ville komme over 2.30 uanset hvad man gjorde.

Efter 8 måneder med håndværkere i huset (på et projekt der var estimeret til 8uger SF entreprenør) kunne vi som familie ikke klare mere og endte med at acceptere dette.

Vi endte med noget kompensation og en skrivelse fra byggerådgiver der konkluderede at den på tegningerne angivne lofthøjde sandsynligvis aldrig havde været tilstede. 

Efterfølgende mener jeg der er kommet nyt byggereglement der ikke helt er så stringent med 2.30 til loftet. Den nye formulering er som jeg husker det noget mere fluffy. Da jeg ikke er ekspert på området vil jeg dog nødig hænges op på dette.


Du skriver i første indlæg, at den gamle lofthøjde var 2,33. Den byggerådgiver siger aldrig over 2,30. Derfor skrev jeg, at du skal helt op til spær, dvs ned med gips og fertil hørende forskallinger. Nu har du max højde og med tæt, lav forskalling, kan du få max højde. Forskallinger skal være lave, for at kompensere for opretning af skævhed.


 

Hvis beløbet på at hæve loftet i vores tilfælde bliver meget stort, så sadler vi om og laver en tyndere konstruktion både hvad angår loft og gulvbelægning.

Synes det er for træls at have sådan en bet hængende over hovedet, når tingene skal sælges engang, men hvis der lovmæssigt er åbnet op for mindre loftshøjde i beboelse, så er det jo ikke et problem.

uldal skrev den 24-08-2018 07:33:39

Du skriver i første indlæg, at den gamle lofthøjde var 2,33. Den byggerådgiver siger aldrig over 2,30. Derfor skrev jeg, at du skal helt op til spær, dvs ned med gips og fertil hørende forskallinger. Nu har du max højde og med tæt, lav forskalling, kan du få max højde. Forskallinger skal være lave, for at kompensere for opretning af skævhed.

 Ahhh, troede du skrev til mig, men det var trådstarter du skrev til.

Jeg kan dog også bruge dit svar, da jeg stadig har til gode at se, hvad der er oppe under de eksisterende lofter. Kan være der kan hentes lidt ved at strippe det hele ned og starte forfra med tynd forskalling og så evt. gibs, som jeg tænker er det tyndeste loft man kan få.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis