Opstamme et valnøddetræ

Hej med jer

Jeg ved godt at det ikke skal beskæres nu på denne årstid - men et ungt Valnødde træ. Hvornår skal man begynde at opstamme det?

Træet et selvplantet træ (eller det vil sige - det er plantet af Krager = de tog nødder fra naboens træ, fløj op på toppen af en lygtepæl og smed nødderne ned på fliserne under for at knække dem - kloge fugle)

Træet er vel 5-6 år nu vil jeg tro, 3,5 meter højt og ca 10 cm i omkreds, målt 75 cm over jorden. Der er nogle side grene jeg vil klippe af for at opstamme det, men er i tvivl om træet er for ungt?

Håber nogle kan hjælpe med svar

hilsen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror da netop denne årstid er den allerbedste, og jo før man begynder des bedre. Det er ikke så tykke grene der skal tages af, og det går ikke så hårdt ud over udseendet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Elmand

Njarh .... jeg har googlet mig til at netop en valnød er en "bløder" der trækker vand op meget tidligt og derfor skal beskæres i sensommeren hvor væske stigningen er minimal.

Desværre har jeg ikke kunnet finde noget om alder/opstamning .....

hilsen jens

Jeg har altid beskåret valnødtræer her mellem jul og nytår eller her i januar , saftstigen starter hvis det er lunt i februar , men det har ingen betydning , man kan sagtens beskære valnød året rundt , jeg ville nok vente et par år med at beskære træet , især hvis i vil have træet til at give nødder , som godt kan , hvis i er heldige starte når træet er 7 år gammel .

Valnødtræer egner sig kun til store haver , da det bliver meget stort og når det er kommet i vækst vokser utrolig hurtigt .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Vi har  et valnøddetræ, som er ca.  år gammel. Det har kun givet nøder et par år. Første gang efter en "mishandling" fra min side. Der var den ca.  år og var kommet til at stå skrå. Dels på grund af vinden og dels på grund af nogle nabotræer som blev fjernet. 

Jeg ville så have den rettet op, og sætte en kraftig bjælke ned i jorden og skråt op forbi træet. Med hjælp af den trak jeg træet over i stilling med en stor talje. Jeg går ud fra at der er rødder på den ene side der er gået over i  den forbindelse. De næste par år kom der en del nødder men nu er det kun det  kun 3-5 stk om året.

Jeg tror behandlingen ligner det gartnerne kalder "forcering" altså den operation at skære en strimmel ud af barken 1/2 vejs rundt om stammen. Træet vil så tro at den er i nød og derfor sætte frugt så næste generation er sikret. Jeg har lavet det et par gange på æbletræer med god held. 

Men Nøddetræet er faldet tilbage i sin dovne tilstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Da mit store valnøddetræ 0,5 m i diameter og var på sit højeste gav det over 1200 nødder om året , men det var åbenbart rygtes ude i diverse egern kredse , så de rykkede ind om efteråret og gik i gang med nødderne , og da egern er total fredet her i landet var der ikke meget jeg kunne gøre , så jeg fældede træet . det gav en masse god brænde .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Undskyld at jeg ikke opdagede at num. lock var slået fra  Træet er ca. 30 år og operationen foregik da den var 15 år. Nu har den en stamme på omkring 30 cm i diameter og har fået en ordentlig beskæring i December. 

Jeg havde hørt at der kunne gå 12-15 år før de begyndte at sætte frugt, men det er altså ikke rigtig kommet mit træ for øre. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hej med jer

Og tak for svar. Jeg tror jeg venter med at beskære træet til det er lidt ældre. Det vil ikke få meget plads at vokse på da det står i min indkørsel. Min nabo har en kæmpe valnød - også i sin indkørsel - skide flot med sådan et stort træ der rager ud over vejen og hans giver 1000 vis af nødder. Indtil for nyligt stod der et andet kæmpe eet på den anden side af grunden hos en anden nabo. Det fældede han desværre da han fik dårlige nerver hver gang der var en vestenstorm.  

Det sjove er at det faktisk var en gammel valnødde Alle fra før kvarteret blev udlagt til parcelhuskvarter. Der er nu kun min nabos træ tilbage af Allen

jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis