Varmen lukker ned - “resset” cirkulationspumpe

Mit varmesystem virker ikke optimalt efter jeg har haft et brud på et varmerør mellem to radiatorer. De er nu begge fjernet og der er lagt gulvvarme istedet. (Endnu ikke færdig med projektet og tilsluttet) 

Men systemet har været lukket ned i et halvt års tid og cirkulationspumpen slukket. 


Men mit problem er nu, at når jeg har varme på alle radiatore og gulvvarme i bad. Så bliver de efter noget tid kolde. Altså ligesom om systemet går i stå. Cirkulationspumpen (Alpha2) står på niveau 2 på højre side af auto. Jeg kan så trykke to gange på pumpen så den står på max og straks kan jeg hører der kommer vand igennem systemet og jeg skruer tilbage på niveau 2. 

(Har på min vej på at løse problemet læst at på et 1strengs system så skal cirkulationspumpen stå på et af niveauerne på venstre side af auto og mener mit er 1streng, altså der kører et rør ned gennem huset og fordeler ud til hver rum/radiator)

Men hvor er fejlen på at systemet går i stå og varmen stopper?

Håber i forstår eller må i spørge om flere info og jeg skal forsøge. 

Har ikke den store forstand på det endnu og forsøger at lære. 


Du kan hvad du vil!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Står pumpen i auto adapt? Hvis den gør, skal den sættes i konstant tryk, den vandrette kurve.

Herefter vælges et passende trin, f.eks. 2 eller 3. Du skal ikke selv gå og skrue op og ned på pumpen.


Elektronikteknikeren

Først skal det afgøres om du har 1 eller 2 strengs system.

1-strengs så løber der 1 rør forbi alle forbrugerne, og hver forbrugers tilgang og afgang kommer ind i dette rør.

2-strengs så har du 2 rør igennem hele huset, et med "frem" og et med "retur". Så er forbrugernes tilgang tilsluttet det ene rør, og deres afgang til det andet rør.


Gulvvarmen på badeværelset kan være lavet som direkte eller med recirkulerings shunt. Direkte er det bare en forvokset radiator, mens med chunt så er der er n cirkulations pumpe til gulvvarmen alene, og så et tilgangs og afgangs rør til regulering af fremløbs temperaturen i gulvvarmen.

Hvis du er ved at etablerer sådan et kredsløb til det rum du havde en rør-sprængning i, vil det være en fordel du tænker fremad, og allerede nu etablerer en stor shunt som vil kunne trække alle/flere rum end det ene du har gang i at etablere nu, og hvis det er relativt tæt på, så få den nye shunt koblet på det gamle gulvvarme i dit badeværelse, da det giver bedre komfort, og bedre drift økonomi grundet lavere fremløbs temperatur.


 

Ellektronikteknikeren. 

Den står ikke på auto adapt men på niveu 2 på højre side og også forsøgt på auto adapt men systemet lukker ned for varmen ligemeget hvor den står på cirkulationspumpen. 


Steensen.

det er et 2streng system med frem og retur rør har jeg fået konstateret. 

Det gamle gulvvarme i bad er som en radiator ja. Der er trukket nye tomrør til når bad engang skal laves om og have lavet nyt gulvvarme. Og pumpeshunt til bryggers,gæstetoilet er til tre kredse, så badeværelset kan med tiden kobles på den pumpe.


Jeg har lidt i tankerne det kunne være Avpl ventilen der er indstillet forkert?

Men jeg er tager gerne mod andre forslag. 






Du kan hvad du vil!
Vedhæftede filer:

Du kan hvad du vil!
Vedhæftede filer:

Du kan hvad du vil!
Vedhæftede filer:

Du kan hvad du vil!
Vedhæftede filer:

Du kan hvad du vil!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis