Ophængning af loftslampe, lampeudtag med tre stik?

Hej :-)

Jeg er netop flyttet i hus for første gang og har ikke gennemskuet, hvordan jeg hænger en lampe op i køkkenet, da jeg aldrig før har set et sådant lampeudtag. Jeg håber, der er nogen herinde, der kan hjælpe med at opklare, hvordan jeg gør, da Google indtil videre ikke har løst det.

I loftet er en stuk roset med et stort hul i. I hullet sidder en rund plastikskive med en metalkrog og et trebens hunstik (hvis man kalder det dét). Jeg har googlet mig til, at det MÅSKE er et DCL stik, men jeg ved ikke, hvad et DCL stik er eller hvornår man skal bruge et sådant. 

Er der nogen, der ved det? Og skal jeg købe et DCL hanstik (https://elogvvslageret.dk/impressivo-lampeudtag-stik-dcl-3927/lampestik-dcl-6a-p86200?gclid=CjwKCAiAj53SBRBcEiwAT-3A2DTTGezl1e9eik9ihPpcDAvQLjkX6rgeRxe_EJPy5A6pheckN5Z4iBoCxxoQAvD_BwE#rel-id-1) og montere det på lampeledningen? Eller skal jeg hellere skrue hele plastikpladen af og regne med, at der er et almindeligt lampeudtag indenunder?

Endelig kunne jeg godt tænke mig, at få en lysdæmper på lampen, men der er vel noget, der sættes på kontakten på væggen?

På forhånd tak for hjælpen, hvis der er nogen, der kan hjælpe med at opklare, hvordan man gør. Godt nytår! Mvh Elisabeth

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det er ikke DCL hanstik, dem du henviser til har flade stikben men på den langsgående led, og de passer ikke til disse meget gamle udtag.

De er fra NES (fabrikken Nordisk Elektricitets Selskab) og fabrikken blev  nedlagt for så vidt jeg husker omkring 40 år siden. Det er ikke stikpropper som du kan købe som nye mere, men jeg fandt dem på hjemmeside fra genbyg i Kastrup på Amager. Tryk her for link

De skriver selv at de er svære at skaffe længere, og jeg kan se at prisen også afspejler det.

Du kan få dæmper på din lampe, men den skal sidde hvor afbryder er nu. Hvis du skal have elektriker til det, ville det da være en ide at få skiftet lampeudtaget også samtidig. Du kan dog godt risikere at det bliver lidt mere omfattende idet det sikkert er meget gamle ledninger i installationen, som så samtidig skal trækkes ud rørene og erstattes af nye. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Mange tak for dit hurtige og grundige svar. Det havde jeg ikke fundet ud af uden hjælp, men nu ved jeg, hvad jeg skal gøre, så det er super.

Bedste hilsner Elisabeth

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis