Automatisk dæmpning af udvendigt lys, påvirket af dagslyset.

Hej. 

Selvom jeg er gammel elektriker, har jeg brug for noget hjælp. 

Som overskriften siger, søger jeg en styring, der kan dæmpe lyset automatisk, alt efter den mængde lys som solen afgiver. 


Jeg var med til at lave noget lignende i ‘96. Men a’ ka’ skutte husk det nu. 🤓.  -Og så er der garanteret kommet noget nyt teknologi, som gør det lettere. 😏


Hjælp mig.... 😛


Og godt nytår  


Hilsen Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil du virkelig dæmpe en udebelysning op og ned (moduleret regulering)? Hvad vil du dæmpe imellem - 40-400 Lux?  
Dagslysstyret lysdæmpning hører normalt indebelysning til. De fleste modulerende sensorer er kun IP20. 

Normalt bruger man til udebelysning nemlig bare et skumringsrelæ on-off  (2-punkts regulering) med et belysningsanlæg der giver 50-70 lux. [fx. Niko Servodan 36-080 + 41-262 ] og hvis man vil have et belysningsscenarie mere, sætter man PIR + tryk / ur for det. 

Det er småt med reguleringer i så lille en effektklasse som moderne belysningsanlæg til lidt udelys til et parcelhus har. Modulerbare LED-lyskilder koster penge.  Husk også at dæmpere har en tomgangsforbrug på 10-15W - ca. det samme som 3 LED downlight. 

Men hvis du virkelig vil modulere din udebelysning: 

En Niko-Servodan 65-410 starter ved 100 VA belastning + modulerbare lyskilder ELLER du kan gå over til DALI/LON/IHC/0-10V regulator og armaturer med egen regulator, men så bliver det en helt anden pris. LK NetLon, LK IHC, Hager, ....



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis