Strømforbrug på den ene gruppe går beserk og fejlstrømsafbryderen slår fra (video vedlagt)

Først et godt nytår til alle!

Igennem de sidste 3-4 måneder, dog ikke den sidste måned indtil i foregårs, har vores fejlstrømsafbryderen/HPFI-relæ i huset slået fra i tide og utide. Ofte om morgenen når vi vågende var strømmen gået. i 9 ud af 10 tilfælde kunne den blot slås til igen og så kørte det fint igen i nogle uger indtil strømmen igen gik.

2 gange i denne periode, slog HPFI-relæset selv fra igen få sekunder efter jeg jeg havde aktiveret strømmen. Jeg nåede aldrig at finde den gruppe som var synderen før det kørte fint igen i nogle uger.

Huset er fra 2005 og indtil problemet opstod havde der ikke været problemer i de 3 år vi har boet her. Jeg har ikke tilsluttet yderligere enheder i huset op til at problemet opstod.

I samme periode er følgende også sket en gang i mellem: Vi sidder fx og ser TV og pludselig høres en svag summen (fra soveværelse/badeværelse loftet tror vi det er) og kort efter dæmper lyset i rummene en smule og lyser så op igen til normalt niveau. Bare 1-2 sekunder. Vi har 4 halogen spots i loftet på badeværelset. Dette er sket måske 8-10 gange over de 4 mdr. Fejlstrømsabryderen slår ikke fra i disse tilfælde, men jeg mistænker det er forbundet.

Hvorom alting er, så skete det hele igen i foregårs - og nu bliver fejlstrømsafbryderen ved med at slå fra når jeg tænder for strømmen (se linket video som viser dette). Synderen er strømgruppe 1, hvor soveværelse, badeværelse (det ene ud af to) samt stuen er tilknyttet.
Selv når jeg slukker for alle enheder/apparater der er tilsluttet i de 3 rum, så slår fejlstrømsafbryderen fra kort efter jeg har slået den til, alt mellem 1 og 30 sekunder. Inden den slår fra virker det dog til at strømforbruget går beserk!

På el-tavlen er der to dioder, 500 imp/kWh og 10.000 imp/kWh. Jeg kan læse mig til at de er udtryk for aktuelle strømforbrug, 500 blink per kWh. Jeg har taget tid på disse, både for normal-tilstand og så mens strømgruppe 1 er slået til og inden fejlstrømsafbryderen slår fra. Der blinkes ca. 10 gange så meget - se linket video.

Da problemet stadigvæk står på når jeg har frakoblet alle enheder i de 3 rum, antager jeg det er noget i den "faste installation" eller noget relateret til halogen-pærerne i loftet. Der må sidder et eller andet adapter/transformer-halløj i loftet som kan være synderen...
Jeg er ikke særlig kyndig ud i el-verdenen for at være ærlig :) Men tænker at en af disse ting må være synderen, jeg kan bare ikke selv komme det nærmere.

De lokale el-installatører kan selvfølgelig først komme ud i starten af det nye år, men det er længe uden strøm i næsten halvdelen af huset (og særligt TV-rummet... men okay en forlænger ledning kan klare den del). 

Er der nogen som har nogle inputs eller tanker om ovenstående - evt. til hvordan jeg fejlsøger nærmere, eller hvad synderen kan være? Eller om jeg bare SKAL have fat i en ekspert for at komme videre...

LINK: Video af eltavlen når fejlstrømsafbryderen den slår fra

Først et godt nytår til alle! Igennem de sidste 3... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

... og et svar herinde - vi fandt synderen, efter en elektriker var ude og teste og gøre ved i et par timer.

Den tidligere ejer havde selv-monteret/installeret en faskine eller anden regnvandsopsamler under plænen, INKL. en pumpe, så der kunne tilsluttes en vandslange. Pumpen var tilsluttet et eksisterende udendørs stik, men med en forkert (ifølge elektriker) type ledning som slet ikke var til udendørsbrug, og var 6-7 meter lang og ført ned under terassen og under jorden.... Og desuden var den tilsluttet forkert til det eksisterende udendørsstik.

Ligeså snart den blev koblet fra, så var der ingen problemer længere. Præcis hvorfor det fik strømforbruget til at stige kunne elektrikeren ikke svare helt på, men det var noget uduligt klamphuggeri at lave det på den måde, og ikke mindst var det farligt for omgivelserne.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis