tagstensplader & buet overligger

Over denne aldrende bue skal der lægges 6m tagstensplader, for at de kan passe over buen, fik jeg den fremragende ide at fjerne de øverste 3 skifter af mursten, for at afstanden over buen ikke bliver alt for lang(=buet) i forhold til tagryggen. Sådan som jeg ser det, er det de 2 rulleskifter der holder buen.
Kan jeg banke de øverste 3 skifter væk uden af skade overliggeren?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er sikker på at en bue består af de rulleskifter sammen med den murede del over, for at have styrken. Og så naturligvis et stykke mur ud til begge sider der skal kunne optage trykket. Hvis vi nu i fantasien forestiller os at du kun har 1 rulleskifte alene, meget svag ikke sandt. 2 rulleskifter over hinanden noget stærkere og så det over vil forstærke det yderligere, 

Men om din bue er så overdimensioneret at den kan undvære lidt kan jeg ikke sige. Selv ved at hugge i den vil du risikere at der kommer revner. 

Hvis du skulle gøre noget så skal du kun fjerne lidt ar muren foran, da tagsten vel skal stå skrå opad. Det kunne gøres ved at fjerne pandeplader og så skære mange riller ned i den, som så kan hugges af ret let. Du bør styre dybden med et bræt eller lignende der er skruet sammen på en måde så den danner vinkelen og styrer vinkelsliber i dybden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis der er nogle tagtømrer der har et godt forslag, skal I ikke holde jer tilbage hvad I ville gøre i en ligende situation


 

Hej Paddington.

Prøv at se her.  https://vimeo.com/groups/213013/videos/83846896 Hvis du forestiller dig at din runde bue i stedet for trekanten. Så skal toppen af buen vandret lande inde på hovedtagfladen her laver du en rund kehl Som du skære pladerne efter. der bliver så en lille bitte tagflade som  skal gå ud over buen. Den skal /kan beklædes med zink. Hvis du kan bruge det samme tagmateriale som det store tag  så skal det vendes på tværs lissom hvis det var en kvist.

Godt nytår til alle.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis