Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage

Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber strømmen af og til (kun sket 2 gange). Dørene kan ikke åbnes med fjerbetjeningen og bilen kan heller ikke starte, den er helt død. Når jeg herefter har ladet batteriet helt op, så er der ingen problemer et godt stykke tid.   Generatoren er skiftet juni 2017 og når jeg måler på batteriet når bilen køre i tomgang er spændinger ca. 14,4 Volt så det er vel ok. Batteriet 60AH er fra december 2016. Nogen der har forslag til hvad det er der aflader eller hvordan jeg finder ud af fejlen?  



Med venlig hilsen







GBN
Min kones Berlingo 1,6 I 16V 2003 står og taber... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er isoleringen et sted der er dårlig, så ville jeg jo kunne måle en større strøm ved batteriet i tomgang. Der er jo ikke noget der hænger og dasker når bilen står stille.  Dette her forum hedder jo nettop Lav-det- selv.


Med venlig hilsen







GBN

Når du har ladet batteriet op, og du måler en spænding på 14,2 til 14,4 V. Så kunne du demontere pluspolen på batteriet og kontrollere, om spændingen falder. Hvis den gør det, er der en sandsynlighed for, at batteriet er defekt. For når du måler en afladestrøm på 20mA, vil du have et forbrug på 480 mAh/døgn. Det virker ikke særlig voldsomt.


fase

Ja, men de 14,4 V er når bilen køre i tomgang og generatorer oplader batteriet. Det fortæller at generatoren er ok. Når bilen ikke køre er spændingen på batteriet 12,5 volt og det er det stadigvæk nu 2 dage efter jeg har opladet batteriet med min hjemmeoplader. Min hjemmelader fortæller i øvrigt når batteriet er fuldt opladet for så lyser der en grøn lampe.

Og ja, jeg har målt de 20mA i lang tid og det er meget konstant lavt. Men jeg synes ikke der er noget der tyder på at batteriet er defekt ud fra det jeg kan måle og når jeg lader det op.

Men jeg har ikke kendskab til om et batteri pludselig kan miste spændingen og hvor man så bagefter kan lade det op igen??    Jeg har jo oplevet nu (3 gange) at når bilen går død, så er spændingen på batteriet kun 7 Volt. 


Med venlig hilsen







GBN

Du kunne jo prøve at demontere pluspolen og se, hvad der sker. Når spændingen falder til 7V, må det have en årsag. Så for ar udelukke batteriet af med den ene pol.


fase

En bly accu skal holde helt opladet, ellers sulfaterer pladerne og den taber kapacitet. Når du efterhånden adskillige gange har haft spændingen så langt nede som 7 volt, så har den taget skade, og skal skiftes. Falder temperaturen bliver svaghederne meget tydelige.

En sommetider set fejl ar, at viskeren ikke er helt nede i parkeringsposition, og så står der en lille strøm. Og pludselig er den væk.

Ellers er mit bud også radioen. Virker underligt, at den tænder, når strømmen har været helt væk, men ikke ved tændingen.

Chr. 


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

gbn skrev den 04-01-2018 22:31:32

Ok, jeg har tjekket nu, men der sker ikke noget med spændingen når jeg tager +pol ledningen af batteriet, spændingen er stadigvæk 12,5 V på batteriet.

 Jeg har nok ikke skrevet mit svar tydeligt nok. Når du tager pluspolen af, skal du lade den være afmonteret i et par dage eller tre, for at se om spændingen så også falder, og hvor langt ned.


fase

Bare en strøtanke: i bruger aldrig eller sjældent radioen. Når den er slukket, så er den vel ikke kun i "mute" position? For så tænder den, når I starter bilen. 


 

Vdr. radioen. Når jeg slukker for radioen så skal man holde knappen inde et lille stykke tid, og så kommer meddelelsen "good bye". Da jeg målte strøm og tog sikringen til radioen ud og satte den i igen så startede cd afspilleren også.  Der var også en anden slags "sikring" som hed FSI SH og når jeg trak den ud og satte den i igen så startede CD afspilleren også.

Denne FSI SH er ikke vis på listen over sikringer i min instruktionsbog kun aftegnet på skitsen af den indvendige sikringsboks, så hvad det er, det ved jeg ikke. 

Med hensyn til spændingen, så har jeg ikke mål på batteriet i 3 dage med + polen afmonteret, men jeg har målt på batteriet i 2-3 dage med +polen på og der har spændingen hele tiden vist 12,5 volt. Jeg kan godt prøve at måle med +polen afmonteret, men jeg har en Mobilscan, så jeg vil lige tage et par målingen, dels med tænding på og dels når bilen kører i tomgang. Målingerne viser hel masse om motoren og evt. fejlkoder , men den viser også batterispændingen.


Med venlig hilsen







GBN

Det kan streng taget også være batteriet, der synger på sidste vers. Et slidt batteri kan komme op på max, men ikke holde strømmen.


 

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis