Vandspærrende puds eller ej i kældervæg ?

Hej,

Har søgt i forum men uden held. Hvis der findes en tråd så sorry. 


Jeg skal totalrenovere alle vægge i min kælder. Den er fra 1939, tør og høj. Men enkelte steder

er der gule skjolder på det gamle puds. Det er dog begrænset.

Jeg banker alt puds ned (kan lige så godt gøre det ordentligt) og begynder forfra. 

Kan ikke finde ud af, om jeg bør bruge en vandspærrende puds á la Skalflex multitæt, eller om det blot vil presse fugten længere op i murværket. 

Ellers har jeg overvejet en løsning der hedder: Skalflex saltbinder / primer og så Multi-rep 2080 og senere en letpuds og til slidst cempexo. 

Er der nogen der har en holdning til dette ?

Mange tak :-)


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har brugt maxit 280 hæftemørtel til mine ydervægge i kælderen. Ved dybere steder betonpuds.

Har holdt i mange år nu. 

Huset er fra 1923.

Maxit 280 er også til sokler mm. og nemt at arbejde med. Jem&Fix har det.

Men du må aldrig bruge alm mørtel, det vil falde af...



Thomas

Tak ! Så ingen primer / saltbinder eller noget af alt det andet fancy man kan få i dag ?

Jeg hælder mest til en løsning der er så "gammeldags" og diffusionsåben som muligt for at lade murværet ånde og komme af med fugten. Så er det jo bare at lufte ud.

Skalflex har en fin guide til deres fugtsikringsprodukter. Hvis det bare drejer sig om moderat opstigende fugt og fugt fra terræn gennem kælderydervægge så vil jeg anbefale en omgang af deres saltbinder, derefter 2 gange to-komponent multitæt, saltbinder igen for hurtigere hærdning og så alm oppudsningsmørtel, fx deres hæftemørtel der er hvid-grålig. De laver også noget sokkelstop vandtæt men diff åben. den er god men dyr.

Jeg lavede et badeværelse i kælderen om for et par år siden. Bankede alt gammelt puds af og pudsede op med sand og cement, hvorefter det fik vandex. Det holder dælme fint, men ved ikke om det vil flytte fugten op på lang sigt - det er der jo mange holdninger til. 


Morten

Det lyder ikke til din kælder har så stort et problem, så jeg ville nøjes med den lette og billige løsning.

Selvom der kommer et gult skjold om 5-6 år, så er det nemt at reparere.

Det har ligeså meget noget at gøre med om der er fugtspærre/dræn udvendig og om der er ordentlig ventilation indenfor i kælderen.



Thomas
Annonce

Tak for jeres svar. Jeg tror også, at jeg vil gå efter en enkel løsning og lade husets anatomi forblive som den er uden nye spærringer. Måske en Skalflex multi-rep 2080 eller en Weber 280. Og så Cempexo

...og så skal der varme på dernede..... også om sommeren..... 


Thomas

Yes. Overvejer en varmepumpe som supplement når gasfyret er slukket om sommeren. Og dukaventiler i alle rum. Der er bestemt rum til enkle forbedringer. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis