Erfaring med HN LED rør og armaturer

hej

Har folk nogle erfaringer med Harald nyborgs LED armaturer og LED rør?

JEg skal have opgraderet lyset i stalden.

De nuværende rør trænger til udskiftning. Tænker at erstatte med disse:

https://www.harald-nyborg.dk/p4858/led-18w-t8-4000k-nano

Vil endvidere have sat en god portion nye rør op, og i disse dage er det vel LED der skal op. Har ellers en stak armaturer med 2x36 watt rør i, men syntes de giver meget lys uden at fordele det. Og så bruger sådan 5-10 jo også en god mængde strøm. Har dog tænkt mig at hænge 3-4 af dem op i laden, her kan de hænge højt nok til at sprede lyset.

Men havde tænkt mig athænge 8-10 af disse op:

https://www.harald-nyborg.dk/p5836/vaadrumsarmatur-1x12w-led-5836

Ville have valgt en større model, men tænker at flere giver et mere jævnt lys


Men er der nogle der har erfaringer med holdbarhed? Med armaturerne kan man vel ikke blot skifte røret ud, som med de eksisterende armaturer

Tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du genbruger gamle armaturer, så skal kondensatorene frakobles, ellers stiger strømforbruget på trods af skiftet til LED-rør.

Jeg blev for nyligt kontaktet af en kunde, der havde problemer med at sikringerne i en lysgruppe pludseligt begyndte brænde over. Hver gang de isatte en ny sikring, brændte den over inden for 30 min. De prøvede endda at skifte fra 10A til 13A. Man havde ikke rigtig gjort noget anderledes, end at man havde skiftet lysrør i 25 loftsarmaturer i værkstedet. Og de nye rør var jo LED, så de brugte jo ikke noget strøm....

Vi fandt hurtigt problemet, som skyldes, at kondensatorerne ikke var koblet ud og derfor lavede en faseforskydning. I stedet for at hvert armatur brugte 32w på LED-røret, brugte hvert armatur nu ca. 150w

Dvs. Ca. 100w mere pr. Armatur end med de gamle lysrør. Så er der ikke meget fortjeneste ved at skifte til LED :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej

tror ikke der er kondensator i mine gamle armaturer, men skal nok huske at koble den fra.

Har også overvejet at sætte alm. lysstofrør op, de nye med HF spole tænder jo øjeblikkeligt.

Investeringen i LED armaturer, er meget længe om at tjene sig hjem

Hvis det er med HF-spole duer LED-rørene ikke. Her skal spolens kobles helt fra og LED-røret fødes direkte med 230V


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

...og armaturer skal markeres med et mærkat om at der ikke længere må benyttes lysstofrør. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio: Nå der er kondensatorer involveret i noget strømforbrug, er der som du skriver en faseforskydning. Det kan godt give den højere målte strøm men det giver ikke et tilsvarende Watt forbrug, da kondensatorer laver en blindstrøm (kapasitiv strøm) som Kwh måleren ikke tæller.

Subwoff: Jeg har monteret nogle stykker af de der armaturer fra HN og de er sådan set udmærkede. Det er her i 2017 så levetiden kan jeg ikke spå om. I en lade ville jeg nok vælge den lidt større og så ikke sætte så mange op. Der kan man godt gå på kompromis med lysets fordeling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

wezio 

Ja er klar over en HF spole skal kobles helt fra, men det o også overkommeligt, om 5 år når rørene er færdige.


Elmand

I min lade er jeg heller ikke så øm over lys fordelingen, her bruger jeg kun de største rør, der skal bare komme lys

I stalden er der dog lavere til loftet, og mange stier der gerne skal have lys uden skygger, deraf  de mindre rør. Der er jo ingen grund til at have 2 x 56 watt rør inde i hver svinesti

Begge armaturer bruger lysstofrør bare med forskellig wattforbrug.


fase

Jeg har nogle stykker af de amature fra HN med led, jeg er indtil videre rigtig godt tilfreds, har haft dem ca 3/4 år.

Har også skiftet til led i nogle 36 w neon amature, jeg fjernede hf spolen.  synes de giver et bedre lys end de gamle 36 w neon, men neon lyser jo også dårligere med tiden.

Da jeg købte led rør havde HN 2 forskellige, valgte dem med højeste lysstyrke.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis