Koble varmeflade på returstreng.

Hej LDS

Jeg har et Nilan comfort 300 hvor jeg er ved at sætte eftervarmen i, som lige kan hæve det et par grader.

Jeg syntes at have hørt “på vandrørene” at det giver mening at få varmeflader koblet på retur strengen, så fjernvarmevandet kan blive afkølet endnu mere.

Lige nu er vores retur vand ca. 33 grader.

Men er der nogen der ved om det er en god ide?


Jesper Pedersen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg mener at i afregner pr. megawatt ude hos jer i gandrup korrekt ?? i så fald er der ikke noget sparet da du betaler for den energi du hiver ud af fjernvarmen, men hvis i kommer under aalborg fjernvarme som det vist er lagt op til hvor der afregnes pr. m3 uanset hvor meget varme/energi der bliver hevet ud, så  er prisen den samme og så er er regnestykket et helt andet for det gælder det om at hive så meget som muligt ud for prisen er den samme om du hiver meget varme ud eller kun lidt., man kan sige at hvis du kobler returen på varmefladen til din ventilation så er det gratis varme... 

Fin ide. Det kræver dog en noget større varmeflade når du bruger "returvand". 

Varmeflader på "vandbasis" kræver dog en sikring mod frost. Normalt skal der lukkes af for luftgennemgang gennem varmefladen hvis temperaturen kommer under f.eks. 5o.

Mon ikke Nilan har en færdig "opskrift" som du kan bruge som inspiration.


Søren O

@mfrost - Det er korrekt at vi betaler pr. megawatt og det kommer vi også til at fortsætte med, når vi kommer over på aalborg fjernvarme pr. 1/1-2018..

Og jeg er klar over at vi betaler for den energi vi bruger, men der skulle være en lille gevinst at hente ved at sende så kold vand ud på fjernvarme nettet som mulig.

@Søren O - Det er Nilans "færdig pakke" jeg har købt Så der skulle være styr på alle "problematikkerne"..



Jesper Pedersen

Jo det er en god ide, og med en luft varmeflade behøver den ikke at være så varm for at i får noget ud af det, i kan sagtens bruge retur vandet til at hæve et par grader. Det er faktisk en fordel at den ikke er så varm, idet driften så vil være mere stabil, dvs. færre tænd sluk cyklusser af varmeflade.

Jeg ville ikke bekymre mig om frost hvis blot systemet kører som det skal.

Man skal selvfølgelig sørge for at man ikke kan opleve at vandet står stille i et anlæg hvor der bliver blæst frysende luft forbi.


Elektronikteknikeren

Det jeg bare ikke kan gennemskue, det er hvordan det kan virke i praksis?

Der er jo tit lukket for alle gulvvarme strenge (fordi temperaturen er ok i rummet), også er der jo ingen gennemstrømning.. 

Så kan ventilationen vel ikke hive noget op? Jeg har lige streget op, sådan som jeg har forstået det skulle virke..


Jesper Pedersen

Annonce

Det kommer helt anden på dit setup. Nogle shunte lukker en smule vand forbi varmekredsen for at aflaste pumpen når kredsen er lukket.


Elektronikteknikeren

På din fjernvarmemåler kan du sikkert se det aktuelle flov. Hvis temperaturen i dine rum bliver så høj, at der bliver lukket helt for flovet, så er der sikkert ikke brug for tilskudsvarme fra varmefladen.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis