Skinmelsvamp i soveværelse??

Vi har i vores lejebolig en nordvendt mur der altid er kold hvor vinduer bliver fugtige mv. Under vinduet i soveværelset har vi skabe hvor jeg har mine sko stående fordi der også er iskoldt og fugtigt derinde. Til min store skræk fandt jeg en behåret hvid belægning på en sko, se billede. Er det skimmelsvamp? Er det sundhedsskadeligt? Jeg sover i værelset med min lille datter på 3 måneder. Manden kontakter selvfølgelig udlejer men hvordan forholder vi os i mellemtiden?

Skabet ser sådan ud indvendigt hvor skoen har stået:

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man skal generelt undgå at have skabe op af ydervægge, specielt hvis væggen er kold. Det giver fugt bag ved skabet, med risiko for skimmel. Som minimum god afstand til væggen, så luften kan cirkulere. 

Fjern skabet, og rengør grundigt med rodalon. Måske er det nok, men i kan jo få målt niveauet af skimmel i huset. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hej Jesper

Tak for et hurtigt svar. Tror du det er skimmel der er på skoen? Og er det skadeligt? Jeg vil forsøge med Rodalon men får lige viceværten forbi før jeg gør noget ved det.

Så meget ved jeg desværre ikke om skimmelsvamp. 

Det øverste billede ligner mere mug, som godt kan forekomme på fugtig læder. 

Ned nederste billede ligner skimmel, men det er da meget begrænset. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Mug og skimmel er det samme!

Læder er noget af det første der angribes af skimmel når forholdene er til steder (fugt).

Soveværelser er nok der hvor der normalt er størst risiko for høj luftfugtighed, på grund af at der ofte er en lidt lavere temperatur, og man opholder sig der i mange af døgnets timer (med udånding og sved til følge).

Hvis der så er kuldebroer i ydervæggene/klimaskærmen går det ofte galt.

En højere temperatur og god ventilation vil altid hjælpe, og man må helst ikke sætte noget helt op ad væggene, hvor der er risiko for kulde bag.





Annonce

I skal helt sikkert rive de skabe ned hurtigst muligt, og kassere dem. De skal ikke stå op ad væggen. Afhængig af omfanget er det sundhedsskadeligt at opholde sig i rummet så længe der er møbler og tapet med skimmelsvamp.

Med en baby ville jeg ikke tage chancer, da de nemt kan få astmatisk bronkitis mv som følge af svampespore.

Det kan være en idé at kigge bag tapetet samme sted.

Hvis i har meget vand i bunden af vinduerne skal i lufte grundigere ud morgen og aften. Husk gennemtræk helst i 10min.

Sov med døren åben til soveværelset.

Hav udluftning evt. I form af ventiler i vindue åben, også om natten.



Elektronikteknikeren

Burde der ikke sidde en radiator under det vindue , det lyder som noget enten gammelt eller skrabet byggeri , hvis i har planer om at bo der i lang  tid , så ville det nok være en ide at få den væg isoleret , det er jo en usund bolig..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for alle jeres gode råd. Vi er i fuld gang med at vaske ned og vil bruge det protox. Vi har endvidere talt med udlejningsselskab og forsikring. Så må vi se hvad de vil gøre. En del af skoene har tydelige mærker af svamp, men hvad med resten der ikke har synlige mærker med svamp? Er de også inficeret og skal kasseres?

Hej Orla

Ja bestemt. Vi frygter også meget tilstanden under gulvet, da der er malede gulvbrædder i bunden af skabet. Men vi skal følge op med udlejningsselskab i dag, så må de sende en ud til at vurdere det.

Er der nogle der hvem om alt i skabet bør kasseres selvom der ikke er umiddelbart synlige spor af svamp?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også