Udluftning af kælder

Jeg skal til at have etableret noget udluftning i kælder. Jeg har lavet følgende i Photoshop (ja ok det er ikke en af mine stærke sider, men jeg tror nok meningen kommer frem ;))

Rum 1: Naturlig ventilation med 2 friskluft ventiler (Værksted)
Rum 2: En friskluft ventil i gavl samt rørgennemføring gennem væg til rum 3
Rum 3: Ventilator i væg der suger luft ud (Dette er vaskerum)
Rum 4: Ventilator i væg der suger luft ud (Dette er bryggers)
Rum 5: En friskluft ventil
Rum 6: En friskluft ventil

Min ide er at dele det op i "zoner" og sikre at vaskerummet samt bryggers får frisk luft. Der lugter af kælder og der er ingen tvivl om at vaskerummet/tørrerummet tilføjer fugt til kælderen. Spørgsmål:

1. Er det overkill? Umiddelbart synes jeg selv det ser lidt voldsomt ud.
2. Vil det fungere?
3. Andre tanker/overvejelser?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min erfaring med fugt i kælder og som du selv skriver megen lugt af fugtig kælder, er at du på ingen måde kan lave for megen udluftning.

Jeg ville personligt i vaskerummet vælge en Duka ventilator, der kører hele tiden og som ved en fugtighed på 60 % + automatisk kører op i hastighed indtil den igen kører ned på lav hastighed. Derved har du hele tiden cirkulation.

Hvis du har mulighed så gør det i alle rum der er lukkede. Hvis du har meget fugt tror jeg ikke en friskluftventil i vinduet vil hjælpe dig meget, der skal du have et fast flow hele tiden for at få et godt indeklima.

mener det er denne her: https://www.billigvvs.dk/Ventilatio...gKBZPD_BwE

I vores kælder lufter vi ud dagligt ved at åbne vinduer i en time til halvanden (nogle gange mere, når jeg glemmer at lukke dem). Derudover har vi en ventilator i bryggers/bad, der bliver tændt/slukket manuelt ved at kikke på vinduernes fugt...
Og vores tørretumbler har udblæsning ud af huset, selvom den sjældent bliver brugt, da vi tørrer vores tøj på snore i udestuen (mere økologisk og økonomisk)   
Hos os har vi fundet ud af at ved at lade alle døre stå åben, så der kommer et vist flow af luften rundt giver det bedste resultat. Selvfølgelig lukker man døren når man bader, men når man er færdig bliver dørene åbnet igen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
klavil skrev den 28-12-2017 03:53:49

Min erfaring med fugt i kælder og som du selv skriver megen lugt af fugtig kælder, er at du på ingen måde kan lave for megen udluftning.

Jeg ville personligt i vaskerummet vælge en Duka ventilator, der kører hele tiden og som ved en fugtighed på 60 % + automatisk kører op i hastighed indtil den igen kører ned på lav hastighed. Derved har du hele tiden cirkulation.

Hvis du har mulighed så gør det i alle rum der er lukkede. Hvis du har meget fugt tror jeg ikke en friskluftventil i vinduet vil hjælpe dig meget, der skal du have et fast flow hele tiden for at få et godt indeklima.

mener det er denne her: https://www.billigvvs.dk/Ventilatio...gKBZPD_BwE

 Tak for tip til ventilator. Jeg har dog allerede kig på Duka S7 der også kan køre kontinuerligt, netop som du siger for at lave et konstant flow.

Rettelse. Det jeg kalder friskluftventiler er i virkeligheden Duka teleskopventiler. Det er dem på billedet ved væg hvor der er grønne pile

Var det ikke en ide at anvende vægventiler med varmegenvinding


 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-12-2017 15:01:16

Var det ikke en ide at anvende vægventiler med varmegenvinding


 

Min oprindelige plan var faktisk at bruge Duka One Pro 50. Men efter at have læst dokumentation fra Duka har jeg forstået at jeg skal have en i alle rum for at kunne bruge varmegenvinding. Det bliver en udgift på over 15000 samt udgift til boring af huller som skal være 160mm og elektriker. Det synes jeg umiddelbart bliver for dyrt i forhold til det "blot" er en uopvarmet kælder. Er jeg galt på den? :-)

Jeg har etableret udluftning med varmegenvinding i en kælder på 75 kvm. Hvis du leger elektriker selv (det jo ikke den mest avancerede installation ...... ) og køber et diamantkernebor på 110 mm så kan det gøres for ca. 2000.- per ventilator Vents RA 25 det samme som duka. Så det varme og frisk luft hele tiden.


Jeg er specielt glad for disse ventilatorer da man ikke skal voldtage muren med mega huller. De rør der følger med er 600 mm så passer i de fleste ydermure, min fx er efterisoleret med skalmur på dobbelt lag mursten, så ret tyk.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis