Valg af kombisav

Jeg står for i foråret at skulle lave sætte ny loft op i halvdelen af huset (træloft), og senere på året skal jeg udskifte noget gavl.

Jeg har ikke så meget plads i mit hobbyværksted og vil  helst kun investere i én sav, da jeg ikke har plads til både bordrundsav og kap- og geringssav.

Mit krav er, at den skal save præcist. Jeg vil godt investere i noget kvalitet uden dog at "overspendere",

Bordrundsavsdelen skal for det meste kun bruges til at skære brædder op  på langs.

Jeg har kig på følgende modeller:

Bosch GTM 12 JL  - link   - link  fortrin: parallelanslag fæstnes i begge ender, laserlys og arbejdslys.                  

Dewalt DW743N -link      fortrin: større flade på bordrundsavdelen, bruges på mange arbejdspladser =stor stabilitet.

- eller har I andre forslag?

Hvad ville I vælge?

På forhånd tak for svar.



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Synes ikke der er meget bordrundsav over den fra Bosch, der er alt for lille et bord.

Har selv overvejet en kombisav, og kikkede på Dewalt DW743n, samt en Makita LF1000, begge to meget tiltalende save, dog virker den fra Makita lidt mere lækker, men jo så også lidt dyrere.

https://www.frishop.dk/pi/Makita-ko...gJCL_D_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Prisen bliver den samme for Dewalt 743N og Makita LF1000, hvis jeg skal investere i et vinkelanslag til Dewalt 743N. Dette er med til Makital LF1000. Jeg har bare læst flere brugere synes, at parallelanslaget på denne Makita har for meget slør og er upræcist. Det er den eneste anke jeg har læst, men det er jo også meget træls. Nogle kompenserer ved at fæstne den anden ende med en skruetvinger.

Af de tre nævnte, ville jeg v;lge Makita eller DeWalt, da jeg kun har dårlige erfaringer med Bosh, både grøn og blå.

Bordet virker noget spinkelt på dewalt, mens makita ser ud som om det "klapper sammen" hvert øjeblik det kan være.


 

Makitaen ser fornuftig ud - men jeg vil stille spørgsmålstegn ved "normalprisen" som Frishop angiver.. det er simpelthen useriøst - f.eks. Dorch&Danola har den til 5295.. og pas på med leveringen Frishop.. jeg kæmpede i sommers med at få en kap-gerings-sav fra dem - de lovede og lovede - og fik ikke leveret i den måned, som "dialogen" tog.. jeg bestilte ved 10-4 i stedet..fik leveret i løbet af et par dage.. (de har pudsigt nok denne sav her til 4995,-- men igen - som D&D - uden angivelse af en så høj "normalpris")

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

OK, tak for info med hensyn Frishop. Jeg synes også altid, at 10-4 er skarpe på prisen.

Jeg er begyndt at stille spørgsmål ved, om laserlys og arbejdslys er et stort afsavn, man må lide ved de vendbare save? En kammerat har købt en kap- og geringssav med laserlys lys og hævder, at det er uundværligt? Det har de vendbare save i denne prisklasse jo ikke, men man må vel altid indgå et kompromis?

Annonce

Ja, kompromiser er uundgåelige.. men nødvendige.. :-(
Om lys er nødvendig?? Tjaa.. ikke i min optik.. men det er vel lidt med føling også - og hvad man er vant til??
 men.. aldrig gå ned på udstyr!! ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ifølge et youtube review (link) af Makita LF1000 er eneste kritikpunkt også parallelanslaget, som ikke er helt stabilt?  Er det ikke lidt af en "dealbreaker"? Har ikke læst om dette problem ved Dewalt DW743N. Jeg fornemmer herinde, at man synes Makika LF1000 er lidt mere "lækker" eller "ser fornuftig ud" i forhod til Dewalt DW743N?

Parallelanslaget på Bosch GTM 12 JL er meget fast på grund af de 2 fæstningspunkter i hver ende, men bordsavspladen er mindre, men vel stor nok til kløvning?

Valget er stadigvæk svært, synes jeg.


Tror du skal tage ud og kikke på savene i virkeligheden, så er det så meget nemmere.

Jeg har næsten altid fået samme pris som de laveste netpriser i XL, og uden at oplyse dem om netprisen. (det gælder om at få fat på en sælger, som selv må give rabatter, sidst jeg købte skulle han lige hen til hans egen pc, for den ved kassen, kunne han ikke give så stor rabat ved)



Vi prøver igen, i morgen --

Tror du har ret. Jeg skal ud og se dem. Har også god tid inden foråret, og vi har faktisk en XL i nærområdet. 

Jeg håbede blot, at der måske også var nogle herinde, der havde erfaringer med savene  og måske kunne afklare nogle af mine tvivlsspørgsmål. Så er erfaringer med savene efterlyses.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis