Bjælkelag Garagebygning

Hej Allesammen.

Er i gang med at renovere en gammel staldbygning som skal blive til garage.
Det er hanebåndsspær, og skal ha etableret et nyt bjælkelag så jeg kan få gulv på 1. salen.
Det nye bjælkelag kommer til at spænde over 655cm, det vil blive lagt på eksisterende rem og fastgjort i spærene hvor det er muligt.
De gamle bjælker bliver så fjernet for at øge lofthøjden.

Har kigget lidt rundt i tabeller vedr dimonesionering af disse bjælker, men kan ikke helt blive klog på det, da det jo ikke et en fuldt udnyttet førstesal der kommer på, men bare rum til kærestens kreative evner med maling  osv.
Tænker om jeg kan lave det med spærtræ i 45x295 eller måske 45X245, har i tanke at ligge bjælkerne i bjælkelaget pr. 30cm.  Vil dette kunne bære uden gulvet vil gynge når man gå ovenpå?
Ovenpå som gulv bliver der lagt 22mm tagtrydsfiner med fer og not.

Er der nogen der har en ide om dette?

På forhånd tak.

Mvh
Philip

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er hanebånd du vil fjerne så er det ikke en god ide. 

Og afstanden ligger lige i udkanten af tabellen. Men den forudsætter så også en egenvægt på 100 kg/g/m2  og en nyttelast på 150 kg/m2. Ved at lave lodrette poster hvor skunken bliver kan du styrke det noget, man skal så sømme skunkstolper på både spær og bjælker. 

Her er en tabel du skal kigge under enkeltfag hvis du ikke har mellem understøttelse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej, hanebåndene vil jeg ikke fjerne, men de gamle bjælker i bjælkelaget det ska fjernes. 

Det er ikke planen der ska laves skunk på første salen. Men kan jo blive en løsning. 

Hvordan skal det med egenvægt og nyttelasten forståes? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også