Arealberegning på 1 sals gulv

Hej
Er her nogle der ved hvor højt der skal være på en 1 sal før gulv arealet tælles med i areal beregningen. Jeg tænker på om gulvarealet tæller med uanset om skunken er lav 30-40 cm højde, eller den skal feks. være min. 1 mtr. før den skal medregnes i gulvarealet.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der medregnes ved 150 cm, det vil sige der skal være min 150 cm fra gulv til skunkvæg får det kan medregnes. :lol:

Mvh. Mejner
Hej

Det er hvor en 150 cm linie skærer oversiden af taget der skal måles fra, og alle andre steder måles enten udvendig mur eller isolering.

Jeg har faktisk for få dage siden prøvet at ringe rundt til 3 forskellige kommuner og forspurgt ved en bygningsingeniør om retningslinierne for opmåling af tagetager, og fået 5 forskellige svar ud af det.

Metoden som jeg beskriver er mit bud på løsningen.

Men det ser jo ud til at os bygningssagkyndige skal foretage opmålinger af husene for BBR registret i fremtiden, så der må jo komme nogle klare regler frem på et tidspunkt.
Reglerne er helt klare - det er dog sørgelig at så mange ikke forstår at læse beskrivelsen og se den medfølgende tegning i bygningsreglementet.

Det er korrekt at der måles fra gulv og til yderside af tagbeklædning...

Odense kommune har en fin vejledning se dette link specielt side 7 er interessant:

http://www.odense.dk/odense/gfx.nsf/Files/2-bma-jbd-BBR-Vejledning.pdf/$file/BBR-Vejledning.pdf

Mvh.

René

Hej

Jeg er enig i at hvis man følger vejledningen fra Odense kommune ser det rimeligt klart ud men det er jo Odense kommunes udlægning (hvilket jeg iøvrigt tror er rigtig).

Ålborg kommune har forøvrigt en tilsvarende vejledning.

Bygningsreglementet omhandler ikke 1 og tofamiliehuse og småhusreglementet vedrørende disse har ingen opmålingsmetode beskrevet. Dette kræver at man vedtager opmålingsmetoden fra BR 95 også kan anvendes for BR S 98.

Ved min lille undersøgelse var der faktisk en kommuneingeniør som sad og læste op af en vejledning hvor 1,5 m reglen var ændret til 1,0 m.
Men ud over disse almindelige regler er der andre muligheder for fradrag... Fx trapperum hvor der er dobbelt højde tæller kun med i et plan, hvilker der jo også kun er gulv i.
Men rum der er uanvendelige til beboelse, fx områder med saksespær osv kan fradrages, så de ikke medregnes i bolig arealet. Men disse områder bør man nok tale lidt nærmere om med den teknisk forvaltning der skal godkende projektet.

Venligts Njord smile

MVH Njord
Annonce
Det vil jeg ikke afvise Orla, men hvis man laver et større hul, ala en hall med hele entreen åben eller lignende, fx en fri udsigt over stur eller alrum, så regnes dette areal fra..

MVH Njord
Hej

Jeg har lige en enkelt kommentar til Orla.
Der er beskrevet i BR-S 98, hvorledes 1. sale arealberegnes, man skal bare helt om i Bilag A (A.2.2.3 Stk. 5.a) for at finde det, men det er der.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis