Har jeg lige ødelagt mine nye fuger?!

Hej allesammen, og glædelig jul.

Har virkelig brug for et godt råd!

Jeg er netop ved, at afslutte en totalrenovering af mit bryggers hvilket har inkluderet nyt gulv med gulvvarme, og selvfølgelig nye klinker.

Jeg har forsøgt at rengøre gulvet for fugeslør. Det gjorde jeg ved, at lave en forholdsvis kraftig blandning med vand og eddikesyre. Tænker, at det har været ca. 1:4 blandning. Derefter skrubbede jeg gulvet med skuresvamp, og tørrede det op med en fugtig klud efterfølgende. Og ja, vandet har nok også får lov, at ligge lidt for længe inden det blev tørret op... Tror ca. En halv time.

Nu kan jeg så se, at mine mørkegrå fuger er blevet pletvist lysegrå nogle steder.

Hvad kan jeg gøre nu? Kan jeg gøre noget, eller mine fuger ødelagt!?

Alle råd tages i mod med kyshånd!!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

lad det nu tørre og se hvordan det ser ud, og er det plettet så prøv om en skuresvamp kan fjerne pletterne.

Ellers kunne du måske give det et tyndt lag fuge, og så bruge noget der er beregnet til at fjerne "sløret" fra fliserne.

Vi prøver igen, i morgen --

Det er tørret, og der er lyse pletter...

Mener du en skuresvamp bare alm. Sæbevand?

Bare en skuresvamp uden vand, for lige at prøve om pletterne kun er overfladiske, så de forsvinder hvis der slibes lidt fuge væk.

Vi prøver igen, i morgen --

Mørkegrå og antrazit fuger må aldrig få nogen form for eddike syre eller andet krads. Det er ikke noget der står nogen steder men egen erfaring.  Også skrappe rengøringsmidler er gift. Det er muligt det kan bruges nogen måneder senere når det er hærdet noget mere men du får lyse pletter ihvertfald de første 3 uger efter fugning. Det er lidt noget skidt og reparere i, hvis du kradser de lyse pletter ud og fuger igen, bliver repen mørkere. Du kan sommetider slibe pletterne forsigtigt med sandpapir og så kan du være heldig at få det ensartet. Men generelt er der kun vand der er sikkert at bruge under fugningen og efterfølgende rengøring. Lyse fuger er mere taknemmelige, der kan man godt bruge lidt krasse sager. 

km

Hej KMflisemester

Tak, for dit svar. 

Fugerne har haft et par måneder til at hærde inden jeg har forsøgt, at fjernet fugeslør.

Tænker du, at det eneste jeg kan gøre nu er at pudse det med sandpapir? Hvilken kornstørrelse?

Eller skal jeg prøve med vand og skuresvamp først?

Er der nogle af jer, der har haft samme udfordring, og hvordan har  i evt. håndteret det?!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis