Hvilken overfræser skal jeg investere i ?

Jeg mangler et styk overfræser til noget hjemmebyg af en cnc router. Jeg søger en der har/kan:

  1. Har lås på kontakten og kan startes ved at der sættes spænding på ledningen.
  2. Har så lang et slag på dybtestillingen det er muligt, gerne mere end  de vanlige 55mm.
  3. Kan køre med 1/4", 6 og 8 mm skæreværktøj.
  4. Nem skifte af værktøj (spindellås) og skal dermed have en tilslutning til spånsuger der er nem at fjerne.
  5. Og så gør det ikke noget den rent prismæssigt ligger i =< end mellemklassen af elværktøj.

Alle forslag modtages med glæde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for svar Anders. Jeg har kigget på de billige udenlandske enhånds overfræsere. Til mit brug er de dog ikke særligt velegnet da den type ikke har et fjederbelastet højdejustering som tohånds maskinerne har.  Jeg har planlagt at lave højdejusterings mekanismen om så det bliver til maskinens motoriseret Z-aksel.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kan du ikke bruge en' af de en' hånds betjente? Leif så slipper du for fjeder effekten.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 29-12-2017 23:14:58

Kan du ikke bruge en' af de en' hånds betjente? Leif så slipper du for fjeder effekten.

 De få 1 håndsbetjente overfræsere jeg har stået med i min hånd har alle utrolig meget slup i op/ned justeringen (Z akslen) hvorimod de tohåndsbetjente ingen slup har. Fjedrene er faktisk kun en fordel, da de kommer til at fjerne sluppet i Z retningen når der kommer en simpel stepmotor på højdejusteringen. Det kræver så at overfræseren spændes fast på vognen på dens "sål" hvilket rent praktisk ikke er et problem.

Jeg har faktisk fået foræret en gammel blå AEG of 50 overfræser, med en mærkeeffekt på "hele" 550W i går. Den ser ud som om den er flunke ny bortset fra et par ubetydelige små rustpletter på et par bolte. Desværre er den så gammel der ikke er elektronisk hastighedsregulering på maskinen. Det skulle ikke undre mig den har mere end 40 år på bagen. Åh ja, der er klistret noget brunt bakkelit på bunden af sålen, fra fabrikken, så den glider over træet som en drøm. Den vil jeg så bruge til at starte op med.

Godt nytår.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har brugt sådan en triac til hastighedsregulering, den kræver kun et pot meter, så er man kørende.

Den kan trække 200 watt uden køleplade, men montere man den på en køleplade kan den holde op til 15 ampere.

https://www.conradelektronik.dk/?we...ent=183199

godt nytår


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Ok Leif.

Jeg forstod dig så måske forkert.

Jeg forstod set sådan at du søgte én til at montere i din Z akse (hedder det sådan) har ikke en døjt forstand på CNC maskineri.

Det var før Tek. Sk. Skive lærte os om sådanne, jow de havde skam en fin ny som var dækket med plastik i et hjørne i Jan 1970, vi måtte end ikke røre ved den, nej nej selvom det var meget spændende for os nye elever 1. år elever.

Sandheden var nok (egen teori) at lærerne ikke vidste hvordan de skulle undervise i denne ret nye teknologi.

Nå det var noget af et sidespring, tilbage til nutiden.   

Ku' du ikke fastmontere din runde motor på denne akse og bruge Cnc effekten til at "køre" op/ned.

Men spændende er det bestemt, fortæl meget gerne hvordan det går fremover.

Måske du havde fået mere respons på din tråd ved at bruge CNC forum.

Rigtigt godt Nytår, og pø pøj med det.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
je_ns skrev den 31-12-2017 10:45:17

Jeg har brugt sådan en triac til hastighedsregulering, den kræver kun et pot meter, så er man kørende.

Den kan trække 200 watt uden køleplade, men montere man den på en køleplade kan den holde op til 15 ampere.

https://www.conradelektronik.dk/?we...ent=183199

godt nytår

 Desværre er det nok ikke lige sagen og få en hastighedsregulering uden tilbagemelding fra motoren på en CNC. Det grundet man ikke har motorens fulde moment ved lavere omdrejninger og derfor risikerer at fræsermotoren staller når/hvis møder en knast i træet. Under alle omstændigheder skal man nok nedsætte vognens hastighed så meget at det bliver uudholdeligt at stå og vente på den bliver færdig hvis stalling helt skal undgås.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
maskinsnedker skrev den 31-12-2017 10:54:55

Ok Leif.

Jeg forstod dig så måske forkert.

Jeg forstod set sådan at du søgte én til at montere i din Z akse (hedder det sådan) har ikke en døjt forstand på CNC maskineri.

Det var før Tek. Sk. Skive lærte os om sådanne, jow de havde skam en fin ny som var dækket med plastik i et hjørne i Jan 1970, vi måtte end ikke røre ved den, nej nej selvom det var meget spændende for os nye elever 1. år elever.

Sandheden var nok (egen teori) at lærerne ikke vidste hvordan de skulle undervise i denne ret nye teknologi.

Nå det var noget af et sidespring, tilbage til nutiden.   

Ku' du ikke fastmontere din runde motor på denne akse og bruge Cnc effekten til at "køre" op/ned.

Men spændende er det bestemt, fortæl meget gerne hvordan det går fremover.

Måske du havde fået mere respons på din tråd ved at bruge CNC forum.

Rigtigt godt Nytår, og pø pøj med det.


 Du har forstået hvad håndfræseren skal bruges til Jan. Når man sætter en fræser på en CNC maskine har man en computerstyret udgave af en snedker til at styre fræseren. Det har den fordel at "snedkeren" kan lave den samme del igen igen så de bliver fuldstændigt ens. Ydermere bruger man for det meste fræseren til at skære emner ud af et stykke træ/krysfinersplade og ikke til afrunding af kanter som med håndmodellen. Man kan faktisk godt skære et helt relief/billedskærearbejde ud af et stykke træ med en CNC fræser. Den model jeg stille og roligt er begyndt på og bygge er ikke en traditionel CNC maskine hvor du lægger emnet på et bord. Min bliver hængt lodret op på væggen og vognen med fræseren hænger så i to kæder. Det gør at man nemt kan lave en meget stor CNC fræser der kan tage en fuld plade på 122*244 cm eller større uden problemer. Man kan faktisk lave maskinen lige så stor, som man har plads til maskinen. Du kan se prinsippet her: http://www.maslowcnc.com/  

Ja CNC var nok for nyt dengang eller også havde skolen nok ikke råd til at sende en lærer på et langt kursus.   

Tror ikke rigtigt jeg vil få noget respons i CNC afdelingen til mit simple projekt. Hvis der stadig er liv i afdelingen, går det vist også mest på metalfræsere og ikke en simpelt model til træ jeg "brygger" på. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det lød bare som om du manglede hastighedsreguleringen, men med den forholdsvis lille motor du har i overfræseren, kan den jo nok ikke sejtrække ved lave o/m.

Men er det træ du vi arbejde i, er max o/m vel også ok, i de fleste tilfælde.


Vi prøver igen, i morgen --

Ok tak Leif.

Spændende med CNC, har brugt mange timer på CNC forum, for at aflure teknikken og fagtermerne som jeg ikke fatter ret meget af, kunne jo risikere at lære lidt.

Det link du lagde ind er noget anderledes end det jeg før har set, faktisk meget anderledes.

Måske en' ku' få lov at se vidunderet en gang ved lejlighed? 

Er jo af og til i staden og ikke så langt fra 7742.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også