Hvilken overfræser skal jeg investere i ?

Jeg mangler et styk overfræser til noget hjemmebyg af en cnc router. Jeg søger en der har/kan:

  1. Har lås på kontakten og kan startes ved at der sættes spænding på ledningen.
  2. Har så lang et slag på dybtestillingen det er muligt, gerne mere end  de vanlige 55mm.
  3. Kan køre med 1/4", 6 og 8 mm skæreværktøj.
  4. Nem skifte af værktøj (spindellås) og skal dermed have en tilslutning til spånsuger der er nem at fjerne.
  5. Og så gør det ikke noget den rent prismæssigt ligger i =< end mellemklassen af elværktøj.

Alle forslag modtages med glæde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg mangler et styk overfræser til noget hjemmebyg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 02-01-2018 10:47:20

Det lød bare som om du manglede hastighedsreguleringen, men med den forholdsvis lille motor du har i overfræseren, kan den jo nok ikke sejtrække ved lave o/m.

Men er det træ du vi arbejde i, er max o/m vel også ok, i de fleste tilfælde.

 Jeg kunne sagtens bruge hastighedsregulering, men den skal være integreret med motoren. 

Formodentlig til træ, ja. Men har også en ide om og skal prøve at skære i noget plade der består af to stykker pap med skum i mellem der samtidig er limet sammen med noget krydsfinerplade. Der kan værktøjet ikke køre ret hurtigt uden materialet begynder og sende SOS med røgsignaler. Det er heller ikke umuligt jeg samtidig skal stå og køle med vand i en blomsterforstøver. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
maskinsnedker skrev den 02-01-2018 11:40:48

Ok tak Leif.

Spændende med CNC, har brugt mange timer på CNC forum, for at aflure teknikken og fagtermerne som jeg ikke fatter ret meget af, kunne jo risikere at lære lidt.

Det link du lagde ind er noget anderledes end det jeg før har set, faktisk meget anderledes.

Måske en' ku' få lov at se vidunderet en gang ved lejlighed? 

Er jo af og til i staden og ikke så langt fra 7742.

 Det er også en "fattigr*vs" måde og få en stor CNC maskine på til træ. Normalt vil en maskine der kan køre så store plader veje flere ton for og være stabil i alle plan. På den viste måde kan man lave en simpel maskine hvor man så dog må glemme alt om en præcision på 0,001 mm som en "rigtig" maskine kan give og nøjes med (forhåbentlig) 0,5  eller 1 mm.   

Nu skal jeg først lige se om jeg kan få et sådanne vidunder til at virke. Der er lang vej endnu. Jeg har også lige fået en email med den nedslående besked, at der er en måneds leveringstid på de motorer jeg har bestilt til at drive værket og så tager det yderligere en lille måned at få dem sejlet fra østen og her op.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det ser mægtig spændende ud. Start gerne en byggetråd når (eller hvis) motorerne dukker op :-)


Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 02-01-2018 15:15:31

Det ser mægtig spændende ud. Start gerne en byggetråd når (eller hvis) motorerne dukker op :-)

 Så skal du da selv til at i gang med og bygge noget Anders.     

Jeg kan helt sikkert love dig, du ikke kommer til at se en byggetråd herfra. Men giver da gerne en fidus eller to fra mig hvis du går hen og bliver trængende.    

Kommer motorene ikke fra sælger til den lovede tid, er der mange andre der kan levere samme model eller noget der ligner.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
je_ns skrev den 31-12-2017 10:45:17

Jeg har brugt sådan en triac til hastighedsregulering, den kræver kun et pot meter, så er man kørende.

Den kan trække 200 watt uden køleplade, men montere man den på en køleplade kan den holde op til 15 ampere.

https://www.conradelektronik.dk/?we...ent=183199

godt nytår

Undskyld til Nitter for at hi-jacke tråden, men kunne virkelig godt bruge en beskrivelse for dummies på hvordan denne regulator præcis tilsluttes til de 2 ledninger fra potmeter.

Ja, jeg ved det er vist på tegningen, men kan ikke gennemskue det 100 %

Har bestilt en, da det må være løsningen på mit problem med mørtelmikseren, da det ikke var triac-en.

Annonce
djaydjay skrev den 03-01-2018 17:40:52

Undskyld til Nitter for at hi-jacke tråden, men kunne virkelig godt bruge en beskrivelse for dummies på hvordan denne regulator præcis tilsluttes til de 2 ledninger fra potmeter.

Ja, jeg ved det er vist på tegningen, men kan ikke gennemskue det 100 %


Har bestilt en, da det må være løsningen på mit problem med mørtelmikseren, da det ikke var triac-en.

Det går nok. 

Kigger du på den mellemste tegning skal du forbinde det venstre ben af potmeteret med det i midten. Så har du de to ledninger der er mærket 1&2 på tegningen. Disse ledninger forbinder du så til de to ben på regulatoren, der er mærket med de samme numre. Du skal dog være forsigtig da der godt kan være fase på potmeterets tilledninger så disse skal være godt isoleret fra maskinens stel. Du skal også se efter om mixerens potmeter er >= 100 kOhm hvis du vil bruge det der er indbygget.

Hastighedsregulatoren skal monteres på en extern køleplade hvis du vil undgå den hoster af første gang mixeren skal arbejde med noget. Max belastning uden køleplade er 200 Watt !!! Kølepladen på regulatoren er isoleret fra netspændingen så det er ikke nødvendigt den er isoleret fra maskinen.

Motoren forbinder du så mellem ben 1 og nul, hvilket du ikke kan styre med et 230 volts stik, og derfor skal potmeteret være godt isoleret fra maskinens stel så du ikke pludselig står med fasen på maskinen og mørtelspanden, malingen, hyllesaften eller hvad andet du vil mixe.

Håber den kluntede forklaring hjælper dig, ellers må du lave et eller flere foto af de enkelte dele og jeg kan fortælle hvad der skal sidde hvor. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar, det bekræftede mig i, hvordan jeg havde læst skemaet. Potmeter i mikser er 500kOhm, og jeg er obs på kølepladen, men tak for advarslen. Isoleringen er ok, der er kun plastdele både ved potmeter og der hvor køleplade og komponent placeres. Intet ændret i forhold til nuværende placering af printplade og potmeter.

djaydjay skrev den 03-01-2018 18:57:05

Tak for svar, det bekræftede mig i, hvordan jeg havde læst skemaet. Potmeter i mikser er 500kOhm, og jeg er obs på kølepladen, men tak for advarslen. Isoleringen er ok, der er kun plastdele både ved potmeter og der hvor køleplade og komponent placeres. Intet ændret i forhold til nuværende placering af printplade og potmeter.

 Potmeteret kan ikke passe bedre. Så der skulle gerne hurtigt kunne mixes igen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også