automatisk lysstyret hønselem

Hej  LDS

glædelig jul til jer.

Historie:

(scroll ned for at komme til pointen)

imens julefreden har sænket sig over Danmark, har min hjerne kørt på overdrive for at løse en udfordring ræven har givet mig.

Har lige fået nye høns da æven tog de sidste. Klog af skade har jeg nu installeret en hejse sænke lem i huset og hegn under hønsegården. 

Men jeg er udfordret af, at nå ned og åbne op for gokkerne hver morgen og huske at lukke hver aften, eller være hjemme til solnedgang.

Ide:

Derfor har jeg tænk mig at lave en automatisk åbne lukke lem. Man kan selvfølgeligt købe det færdigt, og jeg er også blevet foreslået at programmere det med arduino og andre små computere til formålet, jeg tænker bare at det må kunne laves mere enkelt.

Jeg har en aktuator som kan køre på forskellige spændinger, den fungerer fint på 12 v.

jeg har set at man kan købe et skumringsrelæ på 12v som slukker når det er mørkt og tænder når det er lyst.

aktuatoren har 3 ledninger. Når jeg sætter strøm til den kører den til enden og stopper selv. Herefter skal plus polen på minus, og den tredje ledning nu sættes på plus for at få den ind igen.

Jeg tænker derfor at den vil kunne klare at stå med strøm til uden at brænde af.

POINTEN:

er der nogen som har forslag til det mest enkle setup hvor lyset driver aktuatoren?

kan det kobles sammen således at den i "tændt" tilstand er sat til at køre den ene vej, og når lyset forsvinder og relæet slukker, kører den anden vej. Enkelt, godt og billigt. :)

jeg kan se at emnet er debateret før, og der er nogle løsninger med et auto relæ men tror jeg har brug for en form for tegning for at "fatte" det.

jeg takker på forhånd for ideer og input...

glædelig jul

/Anders



There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Hej  LDS glædelig jul til jer. Historie: (scroll... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er nået så langt at jeg har kortlagt hvordan det fungerer og markeret dem.

De to af ledningerne skal altid høre til enten plus eller minus, og den tredje skal byttes rundt for at opnå enten den ene eller anden vej. De to ledninger skal fjernes en af gangen når den tredje ledning sættes til. Ellers sker der kortslutning.

Jeg har nu forsøgt at bruge 2 12v batterier og montere permanent plus på den ene og permanent minus på den anden.

Jeg kan så bruge 2 skumringsrelæer (et til hvert batteri) til at tænde for den ene vej når det er lyst, og den anden vej når det er mørkt. 

Hvis det virker Så burde det så vidt jeg kan se være en meget enkelt og billigt. 

Hvad tænker i?



There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Jeg har ikke helt forstået, hvad du gør med de 3 ledninger, for at få den til at køre.

Du skriver, at den tredje skal byttes rundt? Hvad mener du med det? Og hvornår sker der en kortslutning? Hvordan kan motoren køre, hvis du fjerner de to andre ledninger?

Lige meget hvad, så slipper du næppe for at sætte et relæ ind, da skumringssensoren nok ikke kan trække motorstrømmen - i hvert fald ikke i længden.

Det behøver ikke være vanskeligt eller dyrt, men vi skal lige have helt på plads, hvordan motoren virker, før vi kan rådgive :-)

Hvis linket til aktuatoren som ev har fundet, er til den rigtige, vil det være således:

Ledningerne kalder vi 1,2 og 3.

For at køre den ene vej: + forbindes til 1, - forbindes til 2. 3 er uforbundet.

Den anden vej: + forbindes til 2, - forbindes til 3. 1 er uforbundet.

Er det sådan det forholder sig?


Hvilke batterier bruger du i øvrigt? Hvis det er bilbatterier eller lignende, så skal du passe meget på med at kortslutte dem. Du skal sætte en sikring ind, ellers kan det gå galt.

Jeg har forsøgt at lave en lille tegning som viser det. Håber det kan forståes. 

Det er vist med to accuer men kan også bare være med en accu. 

Det er er pointen er at den ledning med både -+ tegn skal bytte pol når den skal ændre retning. De to andre skal altid høre til enten plus eller minus. Derfor forsøgte jeg st få færre ledning skift ved at bruge to accuer og så sætte en permanent til plus på den ene og minus på den anden. Så kan jeg bare tilslutte enten plus eller minus på det givne batteri og så kører den en retning.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Ok, så er det som ev's link viser.

Du slipper ikke for et relæ, så du kan lige så godt vælge det rigtige, og dermed slippe for det ene batteri. Hurtigt tegnet op og uden lyssensor, for ikke at forvirre:

S1 er en sikring

RY1 er et relæ med to skiftekontakter ( +/- på relæets styrespole ikke forbundet på tegning, se nedenfor)

J1 er din aktuator.

Hvis du følger forbindelserne, så vil du se, at + pt er forbundet til 1 på aktuator, og - til 2.

Hvis der kommer strøm på relæets spole, vil de to pile blive "trukket ned". Og når det sker, så er der + på 2 og - på 3, hvilket er hvad du ønsker.

Lyssensorens +/- forbinder du til +/- på batteriet, og udgangen fra sensoren til + på relæ-spolen. - på relæspolen forbinder du til - på batteri.

Håber det giver mening.

Relæet skal være af typen med 2 skiftekontakter. Her er er fra den side, du selv linkede til tidligere:

https://www.matronics.dk/kategori/e...relae-dpdt

Og en lille detalje. Du undrer dig måske over, at jeg bruger et relæ med to kontaktsæt. 

Man kunne jo have forbundet + fast til 1 og - fast til 3, og så skifte + og - på 2 med et relæ med en enkelt skiftekontakt. Dette vi dog ikke virke, da batteriet vil kortslutte, fordi 1 og 3 er forbundet sammen internt i aktuatoren, når endestoppene ikke er aktiveret.

Din ide med to lyssensorer vil i øvrigt ikke virke, da du aldrig vil få dem til at reagere på præcis samme lysniveau. Derfor vil der kunne ske det, at den ene sensor vil forsøge at få aktuatoren til at køre den ene vej, og samtidig vil den anden sensor forsøge at få den til at køre den anden vej = kortslutning.

Annonce

Tusind tak for svaret jens

Det er helt kanon.

Så for at skære det ud i pap kan du så sige mig hvor jeg forbinder det til det relæ jeg har vedhæftet billede Af?

Og evt. Også hvor den sensor jeg linker til skal sidde?

https://www.matronics.dk/produkt/12v-skumringsrelae


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

- fra batteri skal ind på 11 og der hvor denne leder strøm hen nu ( pilen fra 11 ) er nr. 12 og den anden klemme - kan ledes hen til i aktiv tilstand er 14

plus fra batteri går igennem sikring og skal så ind på 21 og der hvor denne leder strøm hen nu ( pilen fra 21 ) er nr. 22 og den anden klemme + kan ledes hen til i aktiv tilstand er 24

Lyssensor sort ledning og A1 på relæ kan få - sammen med 11

Lyssensor rød ledning  kan få + sammen med 21

udgang hvid ledning fra lyssensor skal til A2. 

Så vil relæspole få strøm om natten altså relæ aktiv med forbindelse 11->14 og 21->24

Om dagen vil denne spole ikke få strøm og relæ er ikke aktiv. Så vil forbindeler falde tilbage til 11->12 og 21->22 

Dette er en tolkning af en udmærket tegning fra Jenshøj. Jeg har lavet en tilsvarende tegning med et andet relæ, men kunne ikke få det her nye LDS til at modtage tegning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis