afbryder til lysdæmpere

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at udskifte en afbryder med en lysdæmper i en meget ny lejelighed men er ikke helt sikker på farverne mv.

Har vedhæftede billede af afbryderen samt den lysdæmper der skal sættes på.

jeg kan ikke helt forstå online beskrivelser om hvad mellemledninger er og ville meget gerne forstå det helt så jeg ved hvordan jeg kan gøre sådan noget i fremtiden.

på forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

RETTELSE Jeg havde faktisk skrevet nedenstående opskrift men ser nu at det er en korrespondance afbryder, som er monteret tilsyneladende i A korrespondance system. Den kan ikke ret let erstattes af en lysdæmper.

Men ellers den korte version BRUN i L. 

Lyseblå i N

Sort  i den med bølge signatur 

Den lidt længere forklaring

Du skal have fase nemlig  de 2 brune i klemmen mrk. L 

så skal du have fundet en ledning nede fra den blå i stikkontakt nedenunder Den skal i N Det er en nulleder. ( i diagram er der tegnet en ledning til lampen fra nulleder, det er ikke nødvendigt da lampen allerede er tilsluttet nul.)

Den sorte sættes så i klemmen med bølge signatur Den kaldes  mellem ledning eller tænd ledning

P klemmen skal umiddelbart ikke benyttes. Den er beregnet til at styre dæmper fra en anden kontakt også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

der er to brune en lys og en mørk.

hvilken af dem skal sættes i L?

hvilken N skal den lysblå/grå i? der er to N'er

Jeg skriver ikke grå, Jeg skriver du skal finde en lyseblå i stikkontakt nedenunder. 

Men først skal du lige bekræfte om det er en korrespondance tænding, altså om lampen også kan tændes ved en anden afbryder. 

For så falder hele forklaring til jorden som jeg også skriver ovenfor. 

der er korrekt det kan den godt.

Det er så ikke så ligetil at få din lysdæmper til at fungere. Man bør tage fat oppe i lampestedet, for at flytte nogle ledninger, da kabler sikkert går den vej. Det er så der hvor det er en del af den faste installation og dermed elektrikerarbejde.  

For at beskrive hvordan man får det til at virke må du tage et billede af den anden afbryder på samme måde. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis