Ventilation i væg efterisolering

Hej

Skal efterisolere to mindre ydervæge i mit spisekammer. den eksisterende var skidt udført. Har rimeligt styr på opbygning af skelet, dampspærre osv. bla takket være indlæg herinde.

Mit problem er at ydervæggen i hvert fald indvendigt består af nogle store grå ikke specielt hårde store mursten, det er ikke gasbeton, ligner de er lavet af mørtel, min svigerfar siger det er sandsten. Huset er fra 1912. (billede nederst)

jeg overvejer om det ville være en fordel m.h.t. fugt, at efterlade et luftrum mellem isolering og ydervæg, så der kan ventilere. Men hvordan gøres det bedst? Og er det en god ide?

Jeg har fjernet det gamle loft, (så der skal også nyt loft op), så luften i dette mellemrum mellem isolering og væg kan trække op på loftet ( uisoleret skunk ).

Hvis jeg skal holde isoleringen 2 cm fra væggen skal der være noget der holder på den, kan man få noget luftigt fyld, eller skal jeg sætte noget net op af en art?


NB: Jeg har fjernet den puds med kalk der sad på vægen, bla fordi den oprindelige isolering var lavet med elendig dampsoærre og kuldebroer, og der var mørke områder ved disse kuldebroer., samt at denne puds jo bare tager plads fra rummet, og sad meget løs (gammeldags ouds meget meget lidt mørtel).

NBB: mit hus er bygget i tysk stil, der bla betyder at den murede væg fortsætter ca. en halv meter over etage adskillelsen.

MVH Martin.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke med det andet, men det ligner cementsten...


Vi prøver igen, i morgen --

Din fortsats væg skal jo være 100% tæt fra fugt der kommer indefra, så det dur ikke med et isoleret hulrum der har direkte afledning til dit loft! Skal der ventileres, bør du sætte riste i ydermuren.

Normalt laver man ikke ventilationsspalte ved indvendig efterisolering, men det er, fugtteknisk, meget kompliceret og løsninger kan varierer fra hus til hus. Grundlæren er dog at din ydermur skal være helt tæt og i god stand og din fortsatsvæg skal være lukket med dampspærre hele vejen rundt.

Fra SBI 224:


 Certificeret Statiker

Prøv at kig på diffusions åbne isoleringsplader som ytong og h+h

@ingenioeren Er helt med på den frugttærte forsatsvæg.

I mit tilfælde er der dog ingen væsentlig forskel på at luften ventilerer op på loftet eller ud gennem rist. Mit tag er uden isolering og uden undertag. Og loft og rist vil begge være på samme side af dampspæren, både i loft og væg.

Dampspærren bliver sat op så den er en ubrudt flade der dækker loft, ydervægge og gulv. Og bliver fuget op mod indervægene hvor den møder disse.

Snakkede med en hos Stark som jeg blev henvist til som have forstand på dette. Han anbefalede et luft gab mellem isolering og væg.

@chrisbo dit link er rigtigt interessant men nok for sent til det her projekt.

Ud fra deres beskrivelse om at deres plader trækker evt kondens fugt tilbage i rummet, tænker jeg ikke det dur som mellemlag mellem væg og rockwool. Da rummet her vil være rockwoollen.


Med venlig hilsen Martin  ( også ingeniør ;-) )

motzen skrev den 23-12-2017 12:20:15

Snakkede med en hos Stark som jeg blev henvist til som have forstand på dette. Han anbefalede et luft gab mellem isolering og væg.

 Med henvisning til SBI 240, er den gængse konklusion at en ventilationsspalte bag en efterisoleret væg, har meget begrænset effekt.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis