Nyt havehegn. Pris , gør-det-selv eller håndværker på?

Hej alle,

Jeg har planer om at få sat nyt havehegn op, men kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal få en tømrer til det, eller gøre det selv?


Jeg er ikke den store gør det selv type, men jeg kunne forstille mig at det burde være sådan lige til.. et par stolper op, beton i stolpehullerne og så op med hegnet..


Regner med at jeg skal bruge 10-15 meter hegn, har ikke målt præcist op endnu. Men hvis jeg vælger at gøre det selv. Hvad vil en færdig pris så ligge på mon ? Kontra opsætning af en tømrer?


Det skal gerne være et hegn som herunder, uden låge..


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo gå ind og prøve at indsætte forskellige typer/højder, så har du en indikation af prisen: klik her

Nu hedder siden jo som bekendt Lav-det-selv. Jeg har selv bygget sådan et hegn. Bortset fra er lille uheld med en telefonledning, så står det der endnu. Det er ca. 17 år siden. Det kræver lidt planlægning med hensyn til at brædderne går nogenlunde op i sektionsmålene, så man ikke skal save alt for meget af. Jeg brugte "støbemix", som bare skulle tilsættes cement + vand.

Tilføjelse: Hvis du bygger selv, så husk for hulen at få skåret stolper af når det er færdig. Jeg græmmes hver dag over stolper, som aldrig er skåret af. Folk ser åbenbart aldrig på deres egne hegn!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Køb en god skovl, sav, skruemaskine og lodstok, og lav det selv. Men brug ikke beton til at holde stolper, de rådner hurtigere på den måde. Lad stolper gå 80 cm ned i jorden så kan det holde. Jorden stampes godt omkring stolper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Selv er jeg nu tilhænger af beton omkring stolpen, når blot stolpeenden er fri og ikke står og svupper i beton. Beton stabiliserer og giver modvægt til vindens hærgen. 

husk stolpehatte  til og beskytte bjælken med

https://www.harald-nyborg.dk/24140/stolpehatte

Fordelen ved beton er at forsikringen så også dækker ved storm/orkan skade,

Vi har et lav hegn som er omkring 25m ud mod en å  som en storm tog i elementerne for 2 år siden, der krævede forsikringen at det var støbt for at de dækkede hvilket det var. Alt blev dækket incl stolper og arb løn da vi selv lavede det 

Vægtstangsprincippet...........prøv at google det.
Stolpen vælter hvis den ikke er gravet langt nok ned i forhold til højde over jord, uanset om der er beton eller ej.
Og stolper er biligere end beton, pr løbende meter, og så svært er det jo ikke at grave et dybere hul, fremfor et bredere til alt "mudderet" der skal omkring hvis der støbes  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Beton kan drøjes med gratis marksten.   Men enig i at stolpehullet uanset hvad man vælger bør være af en passende dybde i forhold til hegnets højde.  

Det er fjollet at fylde beton om stolperne:
Grav 80-90 cm dybt med stolpebor / spade.

1 - det er lige så godt at stampe nogen sten fast med en lægte eller jernstang heælt nede i bunden.
2- stampe grus ned hele vejen mens du fylder
3- allerøverste 30 cm fylder og sdtamper du igen med sten.
4 hvis og NÅR du skal fjerne hegnet slipper du for at slås med nogen dødsyge betonklumper
5 - det står mindst lige så godt uden
6 - det er billigere
7 - når du stiller stolpen i grus og sten, så pakker det fast selvom lidt af træet skulle rådne - det gør det måske ikke ved beton.


To ulykker kommer sjældent alene.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis