Fjerne dørkam i bærende væg?

Hej - jeg er lidt på bar bund, måske kan i hjælpe mig med første spørgsmål inden jeg tænker videre.

Jeg har en dør med kam i en bærende væg mellem stue og soveværelse, som jeg gerne vil blænde. Kan den fjernes uden videre, ellers er der et bærende element i en dørkam?  Tænker to veje:

1) Enten ved at hjerne hele dørkammen på begge sider af væggen
2) Kun fjerne dørkammen på den ene side i soveværelset, og så bygge hylder i dørhullet  med en gibsplade eller lign bagpå (altså i soveværelset). Kammen består på den anden side af væggen (i stuen) med hylder - fin løsning for mig, da døren nemt vil kunne genetableres.

Årsagen er, at jeg gerne vil have en seng stående op ad dørkammen, men jeg mangler lige de sidste centimeter for at sengen passer ind, som jeg får, hvis jeg fjerner dørkammen i soveværelset.

Kan man selv fjerne en dørkam i en bærende væg, eller mister væggen noget af sin stabilitet?

Billede er vedhæftet med dørkammen i soveværelset.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu med billede..

En dørramme er aldrig bærende, men der kan ligge en overligger som bærer det stykke af væggen over døren. Hvis du selv hælder til at udnytte hullet til hylder, er dit forslag en god ide, blot skal du tænke på 0 isolering ind til stuen, så der skal være helt stille i soveværelset efter sengetid! ;-)

Pas lidt på når du tager gerigter ned (de lister der dækker en smule af væggen i sider og top), det ser ud som en ældre bolig og der kan ligge el-kabler mellem murkant og dørramme.


 

Hejsa - fornemt, tak for svar. Og gode betragtninger, som jeg ikke lige havde tænkt over. jeg har lige nu ikke interesse i at kaste mig ud i et projekt der kræver jeg skal stabilisere. Hvad hvis man blot fjerner ydersiden af dørkammen på den ene side af væggen i soveværelset. Forstår jeg korrekt, at det burde man kunne? Dvs. de tre gerigter ned der sidder på vægsiden og ikke i selve døråbningen? Vil man kunne det uden problemer (med opmærksomhed på el naturligvis)?

Dem kan du roligt fjerne, deres eneste funktion er at få det til at se pænt ud.

Når du fjerner den øverste vil du sandsynligvis også kunne se et hulrum over karmen, - er dette tilfældet, - så har du også beviset for at der ikke er nogen bærende funktion i karmen. Og den kan således også fjernes, om du har lyst til det, - men det er klart meget, meget lettere at genetablere døren, hvis du nøjes med at fjerne gerigter og ikke selve karmen.

OBS! Hvis ikke det er din egen lejlighed, så tag og gem gerigterne i kælderen. Hvis du fraflytter engang, er de sk....dyre at erstatte.

Go arbejdslyst med projektet.


 

Hej til jer - tusind tak for jeres meget gode og instruerede råd og vejledning, det var lige hvad jeg skulle vide, fornemt!

Jeg vil fluks kaste mig ud i at fjerne geriaterne.

God jul

/Amalie 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis