Trægulv akklimatisering i andet rum

Hej LDS!

Jeg har for godt 2 måneder siden købt noget nyt gulv (lamelplank hedder det vidst nok), som jeg har haft liggende til akklimatisering i min stuen. Gulvet skal dog bruges i et andet rum.

Mit - måske lidt fjollede spørgsmål, lyder så:

Kan jeg sagtens begynde at ligge gulvet med det samme, eller skal det ligge 1-2 døgn i rummet først?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis de 2 rum har stort set samme forhold med varme og fugtighed, så kan du udmærket lægge dem med det samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej Erik,

Tak for svar. Der har med sikkerhed været varmere i stuen. Fugtigheden er jeg dog lidt i tvivl om.

Jeg må nok hellere lige give dem én dags tid

Du kunne jo også hæve temperaturen i rummet på niveau med stuetemperaturen. Det reducerer den relative fugtighed. Prøv evt. med et hygrometer om du kan få samme fugtighed.

Søren O

Er det ikke i virkeligheden akklimatiseringen fra da det har stået i et eller andet koldt lager, til det er kommet ind i huset, som er vigtigst? Selvom der skulle være en forskel på fugtigheden og varmen i de to rum, ville det så betyde det store?

Det er fra kold lager kørsel i trailer / lastbil m.m. der kræver en akklimatisering. Nogle få grader forskel i samme hus har ingen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis