Ledning tilovers ved ny kogeplade

Har brug for hjælp fra en kyndig ud i montering af hvidevarer.

Er ved at skifte vores gamle vandskadede induktionskogeplade ud med en ny.

Men den nye kogeplade har en ekstra ledning i forhold til den gamle og jeg aner ikke hvor jeg skal montere den I stikket til stikkontakten.

Billede 1 viser den installation som er lavet på kogepladen. Som er den samme installation som var lavet på den gamle kogeplade.

Billede 2 viser placeringen af ledningerne i stikket til stikkontakten. Det er den grå ledning som er tilovers i forhold den gamle kogeplade, som kun havde fire ledninger. 


Så hvor skal jeg sætte den grå ledning ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har kun vist et billede af diagrammet for kogepladerne. Det viser en 220-240 V tilkobling med kun een fase. Vi vil gerne se de andre billeder af diagrammet.


Søren O

Ifølge de diagrammer, må du kun have 230V over dine varmelegemer, hvorfor du skal tilslutte grå og blå i samme terminal (nullen) i dit stik, og sort og brun i samme terminal i dit stik (Fasen). Gul/grøn skal i sin egen klemme i midten af stikket (Jord).

Men vis os gerne alle diagrammerne der var på siden med det første billede ved "7b". Måske det kan gøres så du kan tilslutte 2 eller 3 faser i stedet, og dermed ikke have brug for så stor en sikring til den ene fase.



 

Nu går jeg ud fra diagrammerne under pkt. 6 her på det sidste billede:

Diagrammet til højre illustrerer at du må tilslutte den brune og sorte ledning til hver sin fase. 

Afhængigt af hvordan forsynings kablet er tilsluttet inde i klemkassen på dit komfur, så skal den grå tilsluttes sammen med den blå i nullen i stikproppen, hvis den grå er tilsluttet terminal 4 som på venstre og midterste illustration.

Den grå kan undlades, hvis der som på venstre diagram er lagt en forbindelse mellem terminal 4 og 5 i klemkassen, og den grå ikke er tilsluttet inde i klemkassen.


 

Annonce

Tusinde tak for svaret   

Jeg har dog valgt, at kapitulere og tilkalde en elektriker, da jeg ikke er helt skarp nok til at være 110% sikker på, at jeg får samlet tingene korrekt. 

Og hvem siger, at det er svært at få fat i en håndværker ?

Har lige sms'et med døgnvagten hos en elektriker her i Roskilde og de sender en mand i morgen formiddag. Dét er sgu fin service, at man kan bestille en håndværker kl 20.30   




Husk lige at få kappen på dit tilslutningskabel ført ind under aflastningen i din stikprop.


Søren O
Søren O skrev den 20-12-2017 22:05:04

Husk lige at få kappen på dit tilslutningskabel ført ind under aflastningen i din stikprop.

 Det har du helt ret i - havde kun lavet en hurtig samling af stikproppen for at se om alt passede sammen. 

Men satser på at den tilkaldte elektriker også har styr på den slags...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis