Isolering af 70'er hus

Hej


Efter alt det pjat der har været med hulmursisolering hvor der er så meget om snyd..

Er det så overhovedet noget man skal have gjort?


http://neopixels.dk/


Kørte forbi sådan en lastbil idag, og har kigget lidt på deres hjemmeside, og ja det ser da lovende ud og har da også skrevet til dem om at få et gratis tjek af huset og få et tilbud. For priser er da ikke til at finde nogle steder derinde hehe.


Men syntes der har været en del i kontant og lign programmer om snyd fra hulmursisolerings firmaer om at det faktisk slet ikke hjælper  ?


Mit hus er et helt almindeligt 70'er murstens hus med mursten udenfor og ellers elementer indenvendigt, af isolering ved jeg faktisk ikke hvad er, men gætter på bats.


Ville det kunne give noget at isolere huset ? Skal have nye vinduer i her i foråret som bliver 3 lags, selvom mange mener 2 lags er fint nok til sådan et hus. Så tænker jeg at fremad rettet er det nok nemmere at sælge med 3 lags fremfor 2 lags, og prisforskellen er ikke ret stor.


Derudover tænker jeg der skal isoleres på loftet, enten i form af papirisolering eller at jeg skal igang med at rulle isolering ud på loftet. Der er allerede rullet lidt ekstra på deroppe, men kun 100 mm ekstra tror jeg. Men de har lagt det HENOVER gangbroen, så meget af det er trådt ned :( 

Så lige meget hvad skal der gøres noget på loftet når jeg lige får overskud (penge og tid:P) 


Men HVAD er bedst at gøre ? SKal jeg droppe hulmursisolering og satse på loftet kun, eller giver begge dele noget ? :) 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er et 70-er hus er der sandsynligvis ikke plads til meget mere isolering (selv om jeg har set isoleringsfirmaer prøve at proppe mere ind)

På loftet bør du ikke have mere end 250-300 mm totalt undtagen du skifter ud til en tæt dampspærre (hvilket den eksisterende fra 70-erne sikkert ikke er).

Er der plads til mere isolering, bør du få lavet tætte vindbrædder langs facaden og hævet gangbroen. Få så blæst granulat ud (evt. Træfiber fra Thermocell).

Det med 3 lags ruder er en god ide, selv om det måske ikke er rentabelt, men så af komfortmæssige årsager, og arbejdslønnen/arbejdet er jo det samme!

I et 70 `r hus er der sikkert isoleret i hulmur med bats. Der var dog så meget gang i byggeriet dengang at der desværre var brådne kar. Enkelte murere udførte det der hed "slæbe isolering" Det vil sige man lagde godt nok isolerings bats ind i hulmuren, men når man kom 30 - 40 cm op med muren trak man isoleringen med op. Når så man kom helt op var der kun isolering i de øverste 40 cm af muren.  Resten af det isolering der var blevet leveret på pladsen kunne så sælges ud af bagdøren. 

Det vil være en rigtig god ide at få dit hus fotograferet med termografi kamera her i vinter. Det vil give en god ide om hvor det kan betale sig at sætte ind. Er hulmurs isolering i orden kan man ikke blæse  mere ind. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vent nu med at se hvad der er af isolering til du skifter vinduerne, så er der syn for sagen.

Har selv fået isoleret loftet op til 300 mm. med Isover granulat.

Efter at have haft mår på loftet tror jeg dog nok jeg havde fået isoleret med bats, heldigvis dækker vor forsikring at få det udbedret.

En anden til ved indsprøjtede produkter over gamle bats er at det er svært at reetablere hvis du har haft brug for at komme ned under det i forbindelse med ændring af installationer.

En bygningssagkyndig frarådede papirisolering da det indeholder salte af en slags.

Disse skulle i værste fald kunne forårsage tæring på samlebeslag. Derfor belønnes med en K3 anmærkning, hvis huset skal sælges.

Slutteligt vil jeg ikke mene der er meget at hente ved 3-lags glas, med mindre merprisen er ubetydelig.

I et 70-er hus er det største problem nok manglende eller meget lidt isolering i gulvet.


Held og lykke med projektet

Bjarne



 

Hej


Neopixels kommer forbi den 19 og kigger på hvad de kan gøre. 

Sagde jeg havde bestilt vinduer, og så sagde han at så skulle det gøres efter det. Da det var bedst for mig. Fin service, og så sagde han at hvis jeg valgte at få isoleret med neopixels så skulle jeg IKKE selv isolere når jeg satte vinduer i, da det var bedst at deres materiale kom helt hen til vinduet for ikke at lave kuldebroer? 


Nu må vi se hvad hans rapport siger.. Har desværre bare læst så meget dårligt om hulmursisolering firmaer at man næsten ikke tør stole på dem Hehe. 

Her må jeg anbefale Jysk Tagteknik på det kraftigste. Jeg havde dem ude i for at give tilbud på en hulmurs-isolering af min villa fra 1980. Efter at have undersøgt med kamera fik jeg at vide at de ville anbefale at jeg IKKE fik hulmursisoleret, da den nuværende isolering var fin nok. Derimod rådede de mig til at skifte vinduer.... 

Når et firma "fraråder" deres produkt tænker jeg de er troværdige..... :-)

Annonce

Hvis dine vinduesfalse er udført som normalt i den tidsperiode vil hulmursisoleringen ikke komme i berøring med vinduerne, og du kan skifte vinduer evt. tætnet/isoleret med polyrethanskum omkring.

Til henrik hp:

Man behøver jo nærmest ikke køre ud for at se på bygningen for at komme frem til den konklusion som Jysk Tagteknik er kommet med, men fint og at de gider tage sig tid til det :-)

Til ev elmand:

"Slæbeisolering" som du beskriver, har jeg aldrig set i et 70'er hus, men i 60'erne skete det en gang imellem.

Så var neopixels forbi og alt lød godt. 


Han borede og kunne se der var 10 cm hulmur, og at de bataljon der var der allerede Ca var 3-4 cm tykke. Så der var plads til 4-7 cm. 


Jeg kender en som laver papir samt rockwool granulat arbejde, hvor jeg kunne få det billigere.. Men ved stadig ikke hvad jeg skal vælge? De siger selvfølgelig det som de hver i selv sælger/arbejder med. 


Dog læser man lidt med fugt problemer med papiruld, men det siger min bekendte der ikke er/kommer. 


Men hvad er BEDST? 

Der skal et eller andet ind i hul muren papir, neopixels eller rockwool? 

Hej

Væggen er 29 cm, og det er med gasbeton indervæg ja  


Så det er måske kun 8 cm hulrum?

Gasbetonen dengang var normalt kun 75 mm så det passer godt nok med ca 10 cm hulmur.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken men et 70'er hus bør nok have 75 mm batts i hulmuren, men der kan måske være tale om 50 mm lige i starten af 70'erne.

Måske er det muligt at afmontere en tagplade, for at se hvad der er i hulmuren?

Hvis jeg skulle vælge en isoleringstype, ville jeg vælge grafitbehandlede polystyrenkugler med lim, men jeg er tvivlende på om at det kan udføres forsvarligt, når der er batts i hulmuren i forvejen (stol kun på dig selv i denne verden   ).

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis