Snavs i centralvarme anlægget

For ca. ½ år sidenblev min varmtvandsbeholder udskiftet. Den gamle gik i stykker så forbrugsvandet blev presset ind i centralvarme anlægget.

Siden har jeg haftproblemer med snavs i anlægget, så fyret står og starter og stopper hele tiden og der kommer for lidt varme i radiatorerne. Det hjælper lidt at rense filteret, der sidder under kedlen. Men det virker bedere at lukke vandet af anlægget og opfange det i et fad, så kommer der masser af snavs i fadet. 

VVS firmaet siger at man helst ikke må udskifte vandet på anlægget, de har selv etanlæg til at genbruge vandet.

Hvad gør man såsom gør det selv mand. Man laver da selv et system til genbrug afvandet.

Jeg tog havesprøjten afmonterede dyser røret, fandt  et stykke slange med studs der passede til påfyldnings studsen på anlægget, jeg var så heldig at finde en studs i rodekassen, der passede både til slangen på havesprøjten og slangen til påfyldning af anlægget.

Når jeg tømmer anlægget opsamler jeg vandet i et fad og hælder det derefter i havesprøjten med en tragt med indbygget si, så monterer slangen på anlægget og pumpen på havesprøjten, så er det bare at pumpe. Det går fantastisk nemt.


Anton
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det kan da ikke være et ret stort anlæg ,hvis du kan have alt vandet i et vandfad, og havesprøjten !


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias skrev den 20-12-2017 19:57:19

det kan da ikke være et ret stort anlæg ,hvis du kan have alt vandet i et vandfad, og havesprøjten !

 Manden er sikkert en meget tålmodig person.   

Vi andre hælder det ud, da vi meget sjældent har brug for at tømme anlægget. Men det er rigtigt at der er en smule tæring med det nye vand indtil ilten er opbrugt. Det betyder dog ikke noget i praksis da tæringen er minimal i forhold til hvis det var en drikkevandsledning, hvor man i øvrigt bruger zink galvaniseret rør hvis det er jern.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Svar til Rolias: Jeg har et Vaillant naturgasfyr ca 15 år gammelt, vandet bliver lukket af via påfyldningshanen som VVS firmaet gør når de skal arbejde på anlægget, så det er kun vandet i fyret der bliver lukket af ca. 10 - 12 litter.

Når jeg fylder vandet på igen, og den første sprøjtefuld er fyldt på, lukker jeg for påfyldningshanen og så fylder jeg bare havesprøjten igen osv.


Anton

Svar til Nitter: Tålmodigheden bliver ikke sat på prøve, det går forbavsende hurtigt med påfyldningen.

Varmtvandsbeholderen var sprunget i løbet af natten og vandet væltede ud af overtryksventilen på fyret. Derfor tror jeg der er kommet meget snavs fra den gamle beholder ind i fyret

Jeg har foretaget øvelsen ca. 1 gang om måneden i det sidste halve år. 

Vedlagt billede af hvad der foreløbig er filtreret fra vandet.


Anton
Anton3 skrev den 21-12-2017 11:34:31

Svar til Nitter: Tålmodigheden bliver ikke sat på prøve, det går forbavsende hurtigt med påfyldningen.

Varmtvandsbeholderen var sprunget i løbet af natten og vandet væltede ud af overtryksventilen på fyret. Derfor tror jeg der er kommet meget snavs fra den gamle beholder ind i fyret

Jeg har foretaget øvelsen ca. 1 gang om måneden i det sidste halve år. 

Vedlagt billede af hvad der foreløbig er filtreret fra vandet.


 Nåå ok. Det er alt kalken fra din VVB du nu kæmper med. Der er kun en vej frem, brutal gennemskylning af rørene mellem stedet hvor VBB sidder/sad og bunden af kedlen. Er næsten sikker på din din kedel er fyldt godt op med det stads. Det burde din VVS mand have klaret da han opsatte den nye VVB. Har VVB været misvedligeholdt kan der være rigtig mange liter kalk !!!

Fortsat god forjul.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis