Normal vending af brusearmatur?

Hvordan vender kold/varm udgang på væggen normalt? I vores bad sidder den kolde til højre og den varme til venstre set på væggen forfra. Det gamle brusearmatur vender dog på hovedet?! Er det fordi der er sat et omvendt armatur på en normal tilslutning eller et normalt armatur på omvendt tilslutning i væggen?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kold til højre og varm til venstre er normalt. Hvad mener du med, at armaturet vender på hovedet? Vender afgangen nedad eller opad? Billede?


fase

Ja afgangen vender opad og det medfører at jeg jævnligt må skifte slange da den knækker fordi den ikke kan bue naturligt.

Ja naturligvis varmt til venstre. Men er det en termostat blandings batteri skal den vel have varm og kold ind det rigtige sted. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må have fat i et andet batteri og ja den er med termostat. Jeg forstår nu stadig ikke hvorfor man skulle ville ønske at afgangen går op i stedet for ned.

Afgang opad bruges ved fast bruserstang. Det har tidligere været meget almindeligt med et "vinkeludløb" kombineret med en holder til bruserhovedet.


Søren O

hvad er det der egentligt bestemmer at varm vand skal ligge i venstre side og ikke i højre, er det nogen regler indenfor vvs der er sat op ?

er der så også regler for hvis man har 2 vandrør der løber paralel  hvem der skal ligge øverst eller til højre eller venste for hinanden hvis de er horisontal monteret på en væg ?

jetdirect skrev den 20-12-2017 08:50:56

hvad er det der egentligt bestemmer at varm vand skal ligge i venstre side og ikke i højre, er det nogen regler indenfor vvs der er sat op ?

er der så også regler for hvis man har 2 vandrør der løber paralel  hvem der skal ligge øverst eller til højre eller venste for hinanden hvis de er horisontal monteret på en væg ?

 Der er vist ingen regler for reglen, men det plejer man "bare" at gøre på den måde så folk kan betjene armaturet i mørke. Jeg har før set en installation hvor nogle af blandingsbatterierne var vendt om, blandt andet i nogle af lejlighederne i en af Lejerbo's afdelinger. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

De fleste armaturer er indrettet sådan, at varmt er til venstre og koldt til højre. Det gælder overalt. Ellers ville det ikke være muligt at fabrikere et armatur med f.eks. en termostat, som virkede. Hvordan standarden er opstået, har jeg ingen anelse om. 

Om der er regler for hvordan varmt og koldt vand føres horitonsalt, tror jeg ikke der er, men det afhænger af, hvordan det er praktisk muligt. Medmindre der lavet tegninger over rørføringen.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis