Motorværn

Jeg har brændt motorværnet af på min blandemaskine men købt et nyt 400V. Jeg er bare usikker på hvordan det skal monteres. Der går fire ledninger fra motoren. Sort og brun som jeg går ud fra er faser og blå (nul) samt den gul/grønne jord.

Hvilke klemrækker skal de monteres i (se billedet) og hvad gør jeg med jordforbindelserne som i det gamle værn havde en stelskrue til hver? Skal de monteres uden for motorværnet på blandemaskinens stel eller skal jeg sætte dem sammen så motorens jord går direkte op i husets HPFI-relæ?

Håber på lidt hjælp :-)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din forsyning er vel 400v? Så er de 3 ledninger i motoren brun-sort-blå faser - så skal de jo bare forbindes som diagrammet viser, i klemkassen på motoren står der nok u1 - w1 - v1, så kan du se i diagrammet hvordan de skal forbindes i motorværnet - og husk og indstil værnet til de rigtige ampere, jævnfør mærkeplaede på motor 😉

Der kommer et kabel hen til din blandemaskine med strøm, den skal med de 3 faser i hvor du har markeret med pil  1  De skal i L1 - L2 og L3.  Er det en 5 leder kabel skal den blå sandsynligvis ikke bruges. Men er det 4 leder som til motor er den blå også beregnet til fase. Jeg ser der er monteret styreledninger i dit relæ, så der skulle gerne være ledninger i 2 af klemmerne i forvejen. Jeg ser på sidste billede det er i L1 og L3 De skal naturligvis stadig være der. 

Motorens 3 ledninger  monteres hvor du har pil 3 nemlig i klemmerne 2T1  - 4T2  -  6T3

farve rækkefølge kan man ikke sige noget om, men hvis det viser sig at din maskine kører baglæns ombytter du 2 af disse motor ledninger 

Den blå er sikkert monteret ok i motorens klemkasse, men det fremgår ikke tydelig af billedet

Jordleder fra både installation og motor skal samles på jordskinne i bunden af kassen. 

Diagram er den til højre på skemaet.  Og husk så at stikproppen med strømmen skal være afmonteret når du "leger med" ledninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

det er så fedt - det kører :-) tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis