Kan radiator bruges som returrør

Hej

Jeg er igang med at renovere to rum i enden af mit hus. Radiatorer er pillet ned og et midlertidigt pexrør er sat på, så vandet stadig kan komme fra fremløbsrør til returrør.

Jeg skal nu til at igang med at får radiatorer op igen, og for ikke at skulle tappe vand af i flere omgange, så sætter jeg et par kuglehaner på lige efter den sidste eksisterende radiator (3/4").

MEN vandet skal jo fortsat kunne komme retur, så spørgsmålet er om der skal være et rør mellem dem, eller om jeg midlertidigt kan klare det ved at bare lade de sidste par radiatorer stå skruet helt op på max.

Vil det gå ud over cirkulationspumpen?



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er det for et anlæg du har? jeg synes ikke rigtig det giver nogen mening det du skriver. Hvis det er enstreng så løber fremløb jo i en rundkreds og for hver radiator er der en forsnevring som gør at der løber vand op i den radiator du åbner for. Hvis det er tostrenget så skal hver radiator ha en frem og en retur og du kan stoppe når du vil.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Simpelt hurtigt for et tostrengsanlæg. Du skal fjerne dit pexrør du har siddende fra fremløbet til returen, det eneste det gør er at lave anlæggets nemmeste vej og vand er luddovent så det løber den vej i stedet for gennem dine radiatore !!! 

Men brug bare at sætte et par stophaner på retur og fremløb, så du  ikke skal tømme anlægget når du tilslutter dine nye radiatorer.

Er det et enstrengsanlæg du har, stiller sagen sig anderledes. Men det vil kræve en anlægstegning for der at kunne svare konkret. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Uanset om det er et enstrengsanlæg eller tostrengsanlæg vil dit PEX rør fungere som radiator. Så for at holde varme på resten af systemet, sætter du slutmuffer eller propper på de rør, der stikker op af gulvet, hvis du ikke har sat ventiler på enderne. Når du så skal sætte radiatorerne op igen, tapper du så meget vand af, at der ikke løber vand ud af det lavest placerede rør, normalt returen, og tilslutter dine radiatorer. Det skulle vel være muligt at tilrettelægge arbejdet, så du kun skal tappe vandet af en gang. Din cirkulationspumpe tager ikke skade, når bare der én radiator, der varmer. Du kan slukke for pumpen, medens du tilslutter dine radiatorer.


fase

Hej

Tak for svarene. Det lader til jeg godt kan lukke rørene i enden uden at der så sker noget ved det. Der er 10 andre radiatorer på før det sted, hvor jeg vil sætte haner på.

Jeg ved ikke om det hedder 1- eller 2-strengs. Men det fungerer fint til mit hus. Huset er 27 m. langt og kun et plan. Der løber to parallelle rør under gulvet. Hver radiator er koblet til begge rør. Tilførsel (top) fra det ene rør og fraløb (bund) til det andet rør. De fire nye radiatorer har jeg tænkt mig at lave på samme måde, blot med 16mm alupex i stedet.

Er faktisk kommet i tvivl om jeg har købt for lille alupex... Bør jeg gå op i 20 eller 25mm. Eller er 16mm nok til at trække de fire radiatorer.
De fire gule er der hvor jeg lavet nyt gulv og har pillet de gamle rør op (de var rustne og næsten uisolerede) resten af huset får samme tur. Men ikke nu.
De nye alupexrør kommer over gulvet og skjules i hjemmelavet fodliste/radiatorskjuler.

Dine ny rør bør vel have (mindst) samme dimension som de gamle. Mener du i fuld alvor, at du ikke har lagt de nye rør i gulvet. Så kunne du have isoleret dem og dermed bestemt, at det kun var radiatoren der bestemte varmeafgivelsen.


fase
ejnardahl skrev den 20-12-2017 14:26:41

Er faktisk kommet i tvivl om jeg har købt for lille alupex... Bør jeg gå op i 20 eller 25mm. Eller er 16mm nok til at trække de fire radiatorer.
De fire gule er der hvor jeg lavet nyt gulv og har pillet de gamle rør op (de var rustne og næsten uisolerede) resten af huset får samme tur. Men ikke nu.
De nye alupexrør kommer over gulvet og skjules i hjemmelavet fodliste/radiatorskjuler.

Seksten mm rør er helt fint sidst på strengen hvis rummene ellers er nogenlunde isolerede og det ikke er over for lang en afstand. Det giver en indvendig diameter svarende til et 1/2" jernrør.

Du skal huske på at alupex er betydeligt glattere indvendigt end skruede sorte rør. Men husk og gå op i diameter ind mod fyret.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis