hjælp til opsætning af væg/fliser badeværelse

Hejsa. Har undersøgt en del omkring dette men har lige de sidste detajler jeg skal have på plads inden jeg går igang :)
 Projektet er at få lavet en helt ny bruser installation over I et hjørne. Der er p.t de der klassiske hvide 15x15 fliser på væggen.
Skal siges at det er en midlertidig løsning indtil om en 4-5 år hvor der skal nyt badeværelse ind.

 Spg 1. Skal jeg fjerne fliserne som kommer til at sidde bagved den Nye væg, altså så der bare er rå væg inde bag ved, eller kan skal jeg bare smide væggen op med fliserne som "baggrund"

Spg 2:
Det er  egentlig bare processen og materialer jeg skal have styr på.
 Er der f.eks forskel på den helt 100% korrekte made (til et badeværelse der skal holde 30 år eller lign.) og så mit midlertidige project ?
 Har tænkt min arbejdsgang skal være Sætte gasbeton op med murbindere for hver anden blok>Prime det (Det der blå tætningsvæske?)>Fliseklæb+fliser>Fugning>Rense fugerester osv.

 Er der rettelser I den arbejdsproces ? Og skal der evt. gøres noget efter fugning så det er vandtæt ? Har set man kan få noget efterbehandling af forskellige typer...

På forhånd tak :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke noget i lovgivning der hedder "midlertidig" Jo naturligvis er der skurvogne etc. Men ellers er det den klassiske vådrumsmembran. 

Det er svært at sige præcis hvordan i dit tilfælde, kunne du tage billede eller allerbedst lægge en skitse op af rummet med det planlagte tegnet ind.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik



Så fik jeg lige taget mig sammen til at lave et par streget - Håber det er nok
 Som sagt gasbeton i hjørnet der og så rille slanger og dåse i til en ny bruser (vand tages fra kælderen). 

 Klattes rillerne til igen og så fliser på. Spørgsmålet er om de gamle fliser skal fjernes bagved den nye "væg".
 Og findes der forskellige fremgangsmåder til at smide fliser i badeværelse. Har ikke prøvet det før så aner ikke om det i princippet kan laves så dårligt at det ikke er vandtæt bagefter, selvom man har de rigtige materialer.

 Skal der efterbehandles efter fugning osv. ?

 Håber nogen kan hjælpe

Skaff dig SBI-anvisning 252 "Vådrum" - fås gratis til låns på biblioteket.
Der finder du alle anvisninger, tegninger, forslag og og og. 

Ved at lade de gamle fliser siddende få du et dejligt hulrum med sugekapillarer (fuger) hvor indtrængende vand kan ophobes, skimmelsvampen gror og skader virkelig kan tage fart. "bare lige lidt" ind i hjørnet er en no-go i en sprøjtezonen. 

og ja, man kan sagtens sætte fliser så dårligt op at vandet løber igennem og fliserne falder ned. Fliser må ALDRIG udgøre vandtætningen i vådrum. 

og ja der er forskel mellem midlertidige bygninger og "den rigtige måde". Vil du argumentere for at det er en midlertidig løsning, vil du samtidig implicere at bygningen midlertidig ikke er egnet til beboelse.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis