Lydisolere mellem kælder og stueetage samt støjskærmning i kælder.

I mit 50'er hus har jeg fjernet puds fra loftet i kælder og kan nu se forskalling, som er monteret på bjælkerne.

Over forskalling ligger der isolering i samme højde som bjælker (40 cm) op mod stueetage gulv.

I samme øjeblik puds var væk fra forskalling forsvandt al rungen fra kælder lokale (rå vægge og fliser).

Det blev fuldstændig tyst, som stod man i en skov efter et stort snefald.

Ikke mindre end fantastisk i forhold til før.


Nå... men jeg skal have nyt loft op i kælder og det skal trækkes op mellem bjælkerne.

bare en 5 cm, så bjælker er synlige.

Så forskalling skal ned incl. isolering over (falder nok ned af sig selv da det er papiruld).


1. Hvad skal jeg isolere med over loftet for at lydisolere så meget som muligt mod stueetage?

2. Hvad skal jeg sætte op af loft mellem bjælker for at beholde det lyddøde rum jeg har pt.?


Skal der evt. laves et tomt rum mellem f.eks. gips plader.

Tomt rum med luft.?




Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil foreslå et par lag 13 mm gipsplader hvor der er fuget (10 mm bred) mod bjælker vægge m.m. og så monteres der akustikplader som træbeton eller lignende nedenunder, til at tage rumklangen.

Vi har lige opsat Fibrolith akustikplader i vores Hall og gangareal. Det tager rigtig meget af støjen og gør en mærkbar forskel. 

Når jeg får tid sætter jeg det også op i vores kælder på det eksisterende listeloft. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok... gipsplader skal jo monteres på et eller andet bagved.

men det er måske underordnet hvad det er?

Skal der være lufttomt bag gips (de ca. 25 cm der nok er mellem gips og gulv over) eller isoleres?

Formoder de 10 mm fuge er for at ungå at gips laver svingninger til bjælker?

måske kunne jeg starte med gipsplader og vurdere.

Er det ikke nok så fortsætte med akustikplader.


Katmus

Gipsen med tilhørende fuger er som lyddæmpning mod stueetagen.

Der skal isoleres i hulrummet og der kan vælges Rockwool Batts som jeg mener der lydisolerer bedre end glasuldprodukter, men du kunne jo også montere første lag gips og så bore huller og få det blæst fuld med træfiberisolrering ( www.thermocell.dk ), og så lukke hullerne inden næste lag gips monteres.

Rumklangen vil nok være værre end før, hvis du afslutter med gipspladerne, og ikke monterer en form for akustikplader.

Jeg tror Orla tænker på den første figur vist her: https://mdbapi.knauf.com/v1/knauf_p...61b712&p=g

Al isolering har ca. samme egenskab mht. lyd udførsel er det vigtigste. Bemærk aht. brand kræves min 95 mm udført i pladeform.

Hvis det skal være rigtig godt skal du have en ekstra adskillelse:

isolering min. 95 mm

gips (brandkrav) 

lydbøjler/45x45 reglar + isolering 45 mm

25 mm træbeton, f.eks. troldtekt


Mvh Simon
Bygningsingeniør
Annonce

Jeg tog lige et ekstra kig på bjælker.

De er faktisk ikke så kønne.


I anden ende af kælder har jeg synlige oprindelige bjælker.

nogen brede sort malede afrundede.

pæne

Men dem der dukker frem her i den anden kælder er smalle 8 cm brede helt firkantet.

Så måske bør jeg helt droppe synlige bjælker


Katmus

Ok, jeg havde lige glemt at der var tale om en etageadskillelse og ikke loft mod uudnyttet tagrum :-(

Du kan erstatte det ene lag gips med en brandgipsplade, så mener jeg at brandkravene er opfyldt (især da hvis du dækker dine bjælker også).

Spørg for en sikkerheds skyld leverandøren!

Må jeg montere akustik gips direkte på den gamle forskalling?


Katmus

Hvis du vil have den fulde virkning af akustikgips skal den være isolering lige bag så jeg vil anbefale træbeton (og så skal der egentlig en brandgips bag p.g.a. papirulden)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også