Hej alle
Jeg er den heldige indehaver af et udhus på ca. 20 kvm, som skal indrettes til værksted. Jeg vil gerne isolere bygningen, så den kan holdes frostfri, for at undgå at værktøjet ruster, men har svært ved at beslutte mig for hvilken løsning, jeg skal vælge.
Væggene er ca. 26 cm. tykke murstensvægge med netpuds udvendigt. Netpudsen er helt ny, og skal derfor bevares. Efterisoleringen skal foregå indvendigt.
Gulv og tag er pt. uisoleret. Jeg påregner dog at udskifte taget med nyt eternittag til næste år, og isolere med 250 mm, afsluttet med dampspærre og troldtekt eller lignende. Betongulvet skal muligvis bankes op, og isoleres på sigt.
Bygningen er gammel, og opført uden murpap ved soklen. Grundet en niveauforskel på grunden, ligger ca. 2 kvm. desuden under terræn. Det må derfor påregnes, at væggene afgiver lidt fugt.
Jeg har overvejet at sætte 100 mm Multipor op, afsluttet med netpuds. Desværre kan Multipor ikke bære ret meget, hvilket derfor ikke er så egnet til et værksted.
En anden mulighed kunne være en forsatsvæg af fibergips eller tagkrydsfinér, og isolere med 100 mm Rockwool. Her er bæreevnen god, men jeg er bekymret for fugtproblemer.
Er der nogen med et forslag til hvordan jeg skal isolere væggene?
Jeg overvejer også hvilken varmekilde, jeg skal anvende. Har tænkt på en elradiator og/eller en luftvarmepumpe ala SolarVenti. Nogle forslag?
På forhånd tak.
Lasse