Sammenføjning af Partitioner

Hej

Jeg har klonet en 250GB HD til en 500GB SSD HD. Problemet er at den har lavet en ny partition på238 GB som er tom, men jeg vil gerne sammenføje den med den hvor alle mine ting er på som er på 250 GB. Har prøvet i Diskhånteringmen uden held, er der eventuelt andre muligheder.

MVH   DT


 

Hej Jeg har klonet en 250GB HD til en 500GB SSD... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det betyder ikke noget, at det er Win10. Skriv igen, hvis det ikke lykkes, men gerne med en beskrivelse af problemet.


fase

Ja det har jeg også læst et sted, men hvordan flytter man dem ? Som Fabrin skriver har jeg hentet Gparded, men kan ikke få det til at virke, nok manglende viden


 

Må indrømme jeg ikke kan huske om man kan flytte partitioner direkte med Windows indbyggede tool. Prøv evt. med dette:

https://www.easeus.com/partition-ma...-free.html

Det er lidt lettere end gparted, da det ikke kræver at man booter på cd/usb. Det skal bare installeres, og gratisversionen skulle kunne gøre det du har brug for.

Har prøvet det sidstnævnte program hele formiddagen uden held, må nok opgive. Skal nokslette det hele og begynde forfra, men det bliver ikke i denneomgang.

Tak for svarene og god jul


 

de 2 gendannelses partioner bruger du dem

Jeg selv har lavet lignende vha. gparted, om end jeg har brugt det i forbindelse med jeg har lavet en live boot USB stick med Linux Mint, indeholdende GPARTED.


Aller først, så er det MEGET vigtigt, at du får lukket windåse HELT ned. Det er noget med du skal ind en bestemt vej, som jeg ikke kan huske hvordan du gør, for at sige at windows skal LUKKE, uden diverse hurtig adgang filer.

Afmonter (fjern power eller SATA kablet) fra dine store harddiske.

herefter starter du maskinen op på linux versionen du nu har, indeholdende gparted, og starter Gparted.

Så skal du igang med at "fortælle den" hvad du vil have den til at lave:

-Flytte de to recovery partitioner på 400 og 350MB til slutningen af drevet.

-herefter udvidde din C-partition til at fylde hele "mellemrummet".

Klik på gennemfør. Det tager noget tid, og når den er færdig, så kan du re-boote din maskine ind i windows.

Så kan du flytte de data du skal bruge fra din 2TB hdd over på din SSD og/eller den anden 2TB disk, hvorefter du kan lukke "helt ned" igen.

Afmonter din SSD, så du kun har den store HDD med de mange partitioner på og din linux disk i maskinen, og boot op på linux igen, og går ind i gparted igen

Så får du gparted til at slette alle partitionerne på din HDD, og opretter én enkelt NTFS partition på din 2TB disk.

Luk ned, tilslut alle diskene, og fjern dit Linux medie

Start op i windows, og nu skulle du have en stor C-partition på din SSD, og 2 store enkelt-partitioner på dine to 2TB hdd.


 

Tak for dit svar, men det lyder rat tidskrævende, kan nok ikke få tid til denne opgave før efter jul


 

det tyder på det er de 2 recover partitioner der driller, du kan ofre dem så 1 ekstra partition ledig den kan så ligges sammen med c:


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis